Jeg har købt en mindre aktiepost i det firma, hvor jeg er ansat, og vil med tiden evt. kunne forøge denne. Indtil videre har jeg en aktiepost på under 10 % og kan derfor ikke udbetale skattefrit udbytte til et eventuelt holdingselskab. Jeg forventer at stifte et holding selskab i forbindelse med investering i et andet selskab, hvor jeg erhverver min. 10 % af anparterne, så den lille aktiepost kan nemt lægges ind i det selskab. Men kommer jeg så til at betale "dobbelt" udbytteskat både ved udbytte til holdingselskabet og når jeg udbetaler udbytte fra holdingselskabet til mig personligt? Hvor meget vil den samlede udbytteskat blive? Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe.
|
du kommer altid til at betale "dobbelt" udbytteskat, når du udbetaler til dig selv, idet der først skal betales skat i selskabet og dernæst skal du selv betale.
Der hvor ejerandelen er relevant, er i de tilfælde, hvor du ejer over/under 15 %. I alle tilfælde skal der betales skat i driftsselskabet. Hvis du ejer under 15 %, skal du endvidere betale skat i holding selskabet, og dernæst betale skat selv hvis du udbetaler udbytte til dig selv fra holding.
Grænsen nedsættes til 10 % ganske snart, så vidt jeg husker.