Mit spørgsmål er: Når jeg har lukket min virksomhed ved at sende blanketten "Ophør af virksomhed/pligter", får jeg så en en momsangivelses henvendelse fra SKAT for andet halvår eller indberetter jeg bare det selv med det samme. Og skal det gøres inden firmaet officielt er lukket eller efter.
En anden ting:
Da jeg forudbetaler Am-Bidrag, skal de sidste så også betales inden jeg lukker?
Håber at der er nogen der kan svare hurtigt på dette, da jeg indsender blanketten i morgen.
For mange år siden lukkede jeg en momsregistreret virksomhed. Dengang fik jeg en speciel blanket - en slags 'momsafregning for firmaer der lukkes) som skulle indsendes (med tilhørende afregning) inden en bestemt frist fra lukke-datoen.
Og så har jeg lige afmeldt moms for mit nuværende firma pr 1.4.08 (jeg var også halvårsregistreret). Men denne gang skulle jeg ikke gøre noget i forbindelse med lukningen. Afregningen skete pr 1.7. helt som normalt. Den eneste forskel jeg så var at momsperioden blev kaldt "1. halvår forkortet". Jeg ved ikke om min situation har været speciel fordi virksomheden fortsætter som ikke-momsregistreret, men jeg tror det ikke.
Konklusion: Indsend bare blanketten. Hvis Skat skal have andet end de plejer, så skal de nok sige til.
AM-bidrag: Du skal betale alt hvad der er opkrævet, uanset om du føler det er korrekt eller ej. Hvis opkrævningen er baseret på for høj en b-indkomst, så indsender du ny forskudsskema. Så får du et ny opgørelse hvor der (forhåbentlig) står: "Tidligere rater pr xx/xx, xx/xx .. annuleres"