Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk spørgsmål, vedrørende kontraktunderskrivelse.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino''er.

Jeg står overfor at skulle underskrive en kontrakt, med en større virksomhed.
Jeg skal levere grafik til denne virksomhed, til et projekt.
I kontrakten er der en klausul, som jeg ikke er så glad for at underskrive. I korte træk, skriver jeg under på, at jeg i fremtiden vil levere lignende mængder grafik "pakker" til samme pris, som denne gang.
Jeg har ingen intentioner om at underskrive kontrakten, i dens nuværende form, men jeg kom alligevel til at tænke over nogle ting:

Da min virksomhed (meget kreativt) hedder det samme, som mit fulde navn, er det faktisk svært for mig at afgøre om det er mig som privatperson, eller mig, som repræsentant for min virksomhed der underskriver.
Eller er det ét fedt, når det er en enkeltmandsvirksomhed? Så er "vi" én juridisk enhed, ikke?

Mit næste spørgsmål er så:
Hvis jeg i morgen gik ned og oprettede et anpartsselskab. Er kontrakten så stadig bindende, fordi JEG som enkeltperson (og nu som ejer af det nye anpartsselskab) har underskrevet førnævnte kontrakt?
.. og hvad hvis jeg ansatte én i mit anpartsselskab, der ville have kontakten med virksomheden. Ville han/hun så være bundet af, at jeg som ejer og privatperson havde underskrevet kontrakten?

Hvis ja, hvad så hvis jeg i morgen gik ud og fik et job i en anden grafisk virksomhed. Hvor det tilfældigvis var mit job at underskrive kontrakter med kunder.
Ville jeg så - på vegne af den virksomhed jeg nu er ansat i - stadig være bundet af kontrakten, som jeg underskrev som privatperson?

Håber at I kan svare.

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 16:46

Hej Martin,

Jeg har har en god idé om hvad der ville være gældende i de enkelte senarier, men det ville være forkert af mig, at give dig et konkret svar når jeg ikke er heeelt sikker.

Du kan indhente gratis advokat rådgivning her: http://www.ret-raad.dk

Hilsen
Flemming
Fra Struer
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 17:18

Hej Martin

Du er forpligtet af kontrakten i alle de nævnte tilfælde, som minimum som privatperson og/eller idet du tilsyneladende driver et personligt ejet selskab med et identisk navn. At du ændrer på din og eventuelt selskabets status, ændrer ikke noget for dig i f.t. krav fra andre, du er selv fortsat bundet af det du har aftalt - men i visse tilfælde giver det ekstra muligheder for den der måtte have et krav imod dig. Såfremt du eksempelvis ikke kan yde den korrekte service eller ydelse til din kontraktspartner, kan denne kræve erstatning herfor. I givet fald bør den tidligere partner (der nu er blevet din modpart) vurdere om der er flest penge at hente - hos dig som person eller eksempelvis i dit nyoprettede anpartsselskab. Han kan dog kun kræve erstatning fra Aps''et, såfremt du har givet ham grund til at kunne identificere dette med din tidligere personligt ejede virksomhed - eksempelvis igennem opfølgning på ydelser, oprindeligt ydet i det personligt ejede selskab.
Det at du evt. skifter job til en anden virksomhed, hvor du ikke er en del af ejerkredsen, har ikke nogen relevans for din personlige gæld og kontraktsansvar. Du tager jo ikke din egen gæld med over til din nye arbejdsgiver, og din nye arbejdsgiver kan (forhåbentligt) ikke pålægge dig at tage del i sin gæld...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)