Der er en række forskellige veje at gå, når man er i den situation.
1) Øge sin SEO-viden, så man kan stille nogle fornuftige spørgsmål til SEO-eksperten.
2) Gå efter en SEO-ekspert/SEO-firma med et tilpas stort navn, så man er sikker på, at deres evner og viden er i orden.
3) Få referencer & google firmanavnet grundigt.
4) Få hjælp fra andre til at finde SEO-eksperten.
Og så lidt kommentarer til de forskellige metoder:
ad 1) Problemet med denne tilgang er, at den er tidskrævende, og mange folk synes, at SEO er voldsomt uinteressant.
ad 2) Hvis man vælger Rosenstand, Demib, Notabene/Guava eller eksperter/firmaer med lignende ry, spiller det ikke nødvendigvis sammen med "begrænset budget", som du skriver. (Selvfølgelig afhængig af, hvor begrænset budgettet er og hvor omfattende opgaven er).
ad 3) Man kan få referencer og spørge disse om, hvad eksperten har gjort for at hjælpe deres website. Undervejs slå firmaet op i Google og kigge de første 5-6 siders søgeresultater igennem for at se, om der gemmer sig noget kritisk omtale. (Jeg skriver 5-6 sider, fordi SEO-firmaer måske nok også har forstand på online reputation management og har gjort sit bedste for at fremstå godt ved en søgning).
ad 4) Hvis man er ved at få bygget en helt ny website, kan man spørge sin hjemmesidesnedker, CMS-leverandør el. lign, om de har kontakt til, eller kender nogle SEO-folk, der normalt leverer noget godt.
Uanset valg af metode, bør det ikke være nødvendigt at levere en "must have"-tjekliste til nogen, der beskæftiger sig med SEO. I så fald lever de i hvert fald ikke op til "ekspert"-betegnelsen.
Det bør også være et krav, at din SEO-ekspert er i stand til at forklare dig på nogenlunde forståeligt dansk, hvad han gør. (ulempen her er, at man nok skal have indgået en aftale, før man kan forvente at få detaljer og den specifikke slagplan).