Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtræksgebyr

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Vil gerne høre jeres mening om et brev jeg fik idag vedr. overtræk på kontoen, det skal siges at jeg aldrig (i 2 år siden jeg åbnede firmakontoen) har haft overtræk en éneste gang og at det alene skyldes en forglemmelse fra min side i ca. 10 timer. Normalt er der 10.000+ på kontoen ofte meget mere. Jeg har ingen lån i banken, og kun denne firmakonto + en opsparing.

Brevet lyder:

Overtræk på konto XXXXXX

Vi skriver til dig for at gøre dig opmærksom på, at din koto er i overtræk med 657,43 kr..... Vi gør opmærksom på, at vi har trukket 100 kr. på din konto for dette rykkerbrev. Venlig hilsen (banken jeg er træt af)

Pengene blev hævet den 10/9 på dankort, jeg indbetalte restbeløbet fra anden konto i en anden bank om aftenen den 10. altså samme dag. Da overførslen var efter kl. 19. kom kontoen i minus i én dag. Er det ikke for ringe? Eller er det alm. bank praksis at være så aggresive med gebyrerne?

En anden ting jeg hæfter mig ved er at de trækker 100 kr. på min konto i gebyr (dagen efter). I mine øjne svarer det til at de går hen og tager min pung ud af baglommen og snupper en hund i den og sætter pungen tilbage igen. Må de det? Og så endda inden jeg har modtaget brevet om hvorfor. Det modtager jeg først idag 2 dage efter. Det er mig en gåde hvorfor den slags ikke foregår med indbetalingskort og betalingsfrist som hos alle andre i mine øjen er det på kant med loven - og ihvertfald som minimum frækt.

Jeg synes det er for dårligt, men vil gerne høre fra andre om jeg overreagerer lidt når jeg er lidt arrig... det har jo ikke med de 100 kr. at gøre, men måden det sker på.

Mvh. Jens

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 13:56

Banken har uden tvivl en 'bagatelgrænse':

1 øre i en dag er OK.

5000 kr i en måned er over grænsen.

Hvor derimellem ville du synes det var 'fair' at reagere? Egentlig synes jeg det er op til banken at bestemme. Det ville for mit vedkommende også være OK at de rykkede for den ene øre, men jeg skal bare lige vænne mig til det. Det er min fornemmelse at 'i gamle dage' kom alt over et bord med et menneske der sad og vurderede, men i dag er 'stemningen' mere at man skal spare på omkostninger og sælge produkterne billigst muligt (ellers ville man miste for meget forretning til internetbankerne hvor der vistnok (næsten) ikke er et eneste menneske.

Det er osse OK at de selv trækker gebyret. Jeg kan godt se at det ville have været smartest for dig at vide det (så du kunne indbetale yderligere 100 kr om nødvendigt for at undgå ublu overtræksrente). Men det er jo en del af aftalen med banken: 1) Du må ikke overtrække og 2) hvis du gør det koster det 100 kr.

Jeg synes egentlig at bankens opførsel er måske lidt skrap. Jeg ville synes at de burde tillade (i al fald hvis det er første gang i år) et overtræk en enkelt dag så længe det var på 'hverdags-størrelse'. Skrap men ikke værre end at man må leve med det. Gå ud og spark til et dæk, så du kan få afreageret.

PS: Jeg fik for et par måneder siden en regning fra skorstensfejeren på 853 kr. Jeg betalte så 835 kr til tiden, men det resulterede så i en rykker på de manglende 18 kr + rykkergebyr 100 kr. ØV 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:33

Jeg har haft overtræk på flere tusinde på én konto i mere end en uge uden at have bemærket det (var uden netbank i en periode). Det resulterede i et opkald fra banken og en aftale om at de flyttede penge fra en anden konto til dækning af beløbet. Det eneste de fik ud af det var altså strafrenten på ~19% årligt for overtræk uden aftale (nok ~11 kroner hvis det var 3.000 i overtræk). Det synes jeg selv er mere reelt end hvad du har været udsat for.

Jeg synes det er lidt flabet, det du har været udsat for. Det skyldes nok også at jeg selv altid sender en mail og som oftest griber telefonen, hvis der mangler en indbetaling. Det koster mig max 2 minutter og så har den anden haft en reel chance før man begynder at putte gebyrer på.

(Min bank er Sparekassen Thy - har forhåbentlig en fordel ved at have haft konto hos dem i 15 år).

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 15:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Betragt de 100kr som givet godt ud - ikke nok med at du har fået rykkergebyr for alle pengene, ved du nu hvor du står. Når bankerne gør dette mod mig ved jeg at jeg ikke er en skid i deres øjne og at de er ligeglade med mig som kunde - deres gode kunder træder de ikke over tæerne. Uanset hvilken bank du har - har du højst sandsynligt en "personlig rådgiver" som får en email tidligt om morgenen han skal tage stilling til - der er ikke en computer der automatisk sender rykkere ud og opkræver 100kr - du får rykkeren hvis de enten: 1. Vurderer at du ikke er pengene værd du har overtrukket eller 2. Mener at du generelt ikke kan overholde dine aftaler hos dem og at du derfor skal "straffes".

Du er nu også noteret i deres sorte bog. De er ligeglade med om det er et uheld og at du rent faktisk har overskudslikviditet et andet sted - du er nu stemplet som en person der ikke kan overholde sine aftaler og dette fremgår af en rapport de udskriver når du kommer og vil låne penge hos dem.

Jeg sørger selv for at have så lidt penge som muligt i banken så de skiderikker ikke skal blive rige på mig - og så for øvrigt forsøger jeg at overholde deres regler så de ikke får en chance for at røve mig.

Jeg er selv i deres sorte bog p.g.a. overtræk nu og da - jeg har ellers mange penge - jeg placerer dem blot hvor de gør mest gavn og nogen gange sker der noget uforudset der resulteret i et overtræk. Jeg har et årsoverskud på 400.000kr i min virksomhed, men kan som "aftale-bryder" ikke engang låne 40k til en bil eller få omlagt mit lån i huset :)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:32

Det er ærgerligt at skulle betale det gebyr. Jeg tror at det handler om, hvor kendt du egentlig er i filialen. Hvis du sjældent taler med dem ved de ikke, hvad du står for. Når banken behandler overtræk kan de vælge at sende et almindeligt kontoudskrift (uden rykkergebyr) så du lige kan se at du har overtræk eller de kan sende en rykker. Overtræksbeløbet er jo beskedent, og de ved jo egentlig ikke at det dækkes ind dagen efter. Når du ikke har haft overtræk tidligere synes bankens reaktion overdrevet - også selv det egentlig er din egen skyld. Jeg formoder at det er en personlig virksomhed du har og hvis du har en opsparing ved siden af hvor der så stod penge, så de var dækket ind, så synes jeg nok også at deres reaktion er voldsom og jeg forstår at du bliver irriteret.

Du kan nok ikke gøre så meget mere i den aktuelle situaion. Hvis du er generelt træt af banken så synes jeg at du skal skifte bank. Det er altid bedst at have en bank, man trods alt har et ordentligt forhold til. Hvis du bare er træt at banken som følge af dette, så vil jeg nok bare gå ned og tale med dem stille og roligt for lige at signalere, at du finder deres reaktion lidt voldsom "da du har været kunde der i xx år og aldrig har overtræk, har en opsparing og at det er første gang og en fejl og at du sørgede for at indbetale det så hurtigt som muligt".

Hilsen Jakob

Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 12:55

Hej igen

Tak for alle svar. Jeg ringede til dem idag (det er jo så positivt at de har åbent om søndagen), de indrømmede øjeblikkeligt at det var lidt for aggressivt, men problemet er at det sker helt automatisk i samme sekund konto'en går i minus. Jeg meddelte dem at jeg ikke var tilfreds med politiken, og han påstod at de faktisk allerede var igang med at sætte et par dages forsinkelse på.

Gebyret blev refunderet.

Så alt i alt er jeg fint tilfreds igen, det er helt ok at lave fejl engang imellem når man er velvillig til at udbedre dem igen.

Mvh. Jens

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:58

Fint at det endte godt og at du fik rykkergebyret igen. Kommunikation er altid en god ting.

IT-systemerne får som sædvanlig skylden (en god syndebuk) hvor den ansatte kan glide af overfor de, der klager. Så er der alle de andre, der ikke ringer og klager. De kan pænt betale. Hvis IT var en person, der var ansat var han/hun blevet afskediget for mange år siden.

Nå, ikke mere suppe på den pølsepind.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)