Jeg købte for 7 måneders tid siden en Mac brugt, privat af en fyr, der havde fået den gennem sit firma. Det er uklart om han solgte den for sig selv, eller sit firma. Firmaet havde købt computeren fra en onlinebutik.
Computeren var 6 måneder gammel, og er nu gået istykker. Hvordan gælder reklamationsretten? Er det et privatkøb eller et firmakøb? Da det første år er udløbet, er det ret væsentligt, da firmaer tilsyneladende kun får et års reklamationsret - hvem ender med at skulle hæfte for computeren? Firmaet der solgte den til at starte med, firmaet der købte den, manden der solgte den (Hvis han solgte den privat) eller mig selv? Kvitteringer haves, både fra første og andet salg. (Mit og deres køb)
Det er alt sammen meget forvirrende, og det ville være en stor hjælp at få kastet lidt lys på sagerne.
Min mening er, at det originale køb var et firma-køb, hvor der er 1 års garanti. Hvis der ikke er tilkøbt yderligere garanti, så hænger du nu selv på regningen på reparation af computeren.
Du skal være velkommen at sende mig en fejlbeskrivelse, så skal jeg give dig et tilbud på reparation af din Mac.
mac udbyder mig bekendt kun et år garanti, og er mig bekendt undtaget af dansk købelov om reklamtionsret. så firma eller ej så tror jeg kun der er et år garanti og om den (garantien) følger køber eller computer må jeg lade dig være svar skyldig. men det ene år er jo gået. tjek op på det da jeg ikke er helt sikker...
"computerlab" btw kan du give mig et tilbud på alukasse til macbook pro 2007-2008 både til computer og skærm.. med og uden montering?
rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig
Hvis den er købt i deres amerikanske netbutik er der muligvis begrænset reklamation, men er den købt i Danmark eller deres danske webshop kan de ikke bare fraskrive sig loven.
Der er dog noget med at garntier kun gælder personen som oprindelig købte produktet, ved ikke om det også er gældende ved reklamation.
Hardware/computer producenter tilbyder typisk 2 års fabriks garanti (reklamations ret) som standard. Men det kan variere fra fabrikations dato og dato for salg (dvs salget fra nett-butikken)..
Men gå her: https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do og se om du får oplysninger vedrørende garati til dit produkt. Ellers ring til Apple support og forhør dig nærmere om det: 70 10 20 07
Ved privat køb vs firma køb spørgs det vel hvad der står på fakturaen/kvittering og hvordan du selv har været ovenfor sælgeren. Har han solgt den i sit firmas navn til dig som privat person (dvs du opdtrædte som privat person når du købte samt fakturaen står ikke på dit firma navn), så har du 2 års garanti/reklamations ret fra den dato der står...