De gange jeg har købt en eksisterene butik, har jeg kun købt den pga. jeg mente at jeg kunne gører det bedere en dem der havde den. Jeg ville aldrig overveje at skifte til nye lokaler, da jeg går udfra du betaler noget i goodwill for butikken og noget af den vil gå tabt ved flytning. Kunder er mange gange vane mennesker, så ved flytning risikere du at miste en del kunder. Men hvis der er et tomt lokale, hvorfor så ikke bare starte op der?
Hvis du køber den eksisterende butik, bør du i denne forbindelse bede om at modtage kopi af butikkens eksisterende lejekontrakt. Herved får du overblik over opsigelsesvarsler mv. og kan hermed danne dig et overblik over, hvornår du kan komme ud af kontrakten, eller hvor meget du skal have op af lommen, hvis du skal ud af den med det samme.
Umiddelbart lyder din løsning meget dyr. Hvorfor ikke bare etablere en butik med et lignende koncept det nye sted og lad være med at købe den eksisterende butik, hvis du alligevel vil flytte den. Hvis du køber den eksisterende butik, vil du (alt afhængig af, hvordan købet strikkes sammen) komme til at hænge på en masse samt betale for indretning mv. Når du flytter den og nyåbner butikken et nyt sted, vil du ikke have fået meget for den goodwillbetaling, som du lægger på bordet.
Det der er ved det er, at for det første er det en mindre by på Sjælland, hvor der kun er plads til en Herretøjsbutik. Det andet er, at udlejer hvor butikken er nu, vil have en alt for stor husleje og for mig at se, holder nogle meget stramme restraktioner overfor sine lejere.