Hvis du ikke har oplyst, at du har en gruppelivsforsikring, der også skulle opsiges/flyttes, så bliver den jo hvor den er. Forsikringen kører jo ikke i banken men i et forsikringsselskab og der er ingen kontrol af, om kontoen, hvor pengene trækkes, eksisterer. Da forsikringen sikkert er tegnet i forbindelse med en pensionsordning skal dette nok ses i forhold til, hvornår pensionsordningen er overført. Det kan være sket senere i 2007 end det andet, hvis der er opsigelse af puljeordninger eller andet, hvorfor pensionen ikke bare kan flyttes straks. Hvis der blev hævet præmie til forsikring i august 2007, pensionen blev flyttet herefter, så er alt jo kontomæssigt i orden - også når du får din årskontooversigt fra banken. Nu trækkes der igen præmie for forsikringen, men da kontoen ikke eksisterer mere, så går den i overtræk. Banken gør vel egentlig hvad den bør - nemlig at sørge for at din forsikring ikke bare opsiges men betaler og kræver penge hos dig. Banken ved jo ikke om du vil opsige forsikringen. Hvis banken opsiger og du forventer fortsat at have forsikringen og du får behov for den, så hænger banken jo på at præmien ikke er betalt som I har aftalt. Man kunne måske have syntes, at den gamle bank kunne have spurgt hvad der skal ske med forsikringen, når du nu flytter alt andet (de ved trods alt, at du har forsikringen), men jeg vil ikke mene, at det er ansvarspådragende ikke at gøre det.
Jeg tror at ansvaret egentlig er dit, med mindre du har aftalt med din nye bank eller den gamle bank om at forsikringen skal opsiges. Så er det bankens (afhængig af, hvem du har aftalt det med). Hvis du ikke har aftalt noget, så er der jo ingen, der ved at du ikke vil have forsikringen. Og så er det dit eget ansvar. Hvis du har bedt den nye bank om at flytte forsikringen så er det jo egentlig ligemeget om betalingen så sker fra din gamle eller din nye konto. Dog bør den nye bank så sørge for at betale forsikringen fra den nye pensionskonto, så du får de korrekte skattemæssige fradrag.
Hilsen Jakob