Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP - Må man fakturere en kunde et år efter?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har fået en faktura fra min gamle revisors firma. Overskriften er Diverse 07.

Jeg har fået lavet mit 2006 årsregnskab af revisor X, og i den forbindelse har min bogholder stillet nogle spørgsmål omkring åbning af bogholderi. Derefter har jeg fået en regning fra revisor x for hans arbejde med årsregskabet som jeg selvfølgelig har betalt.

En gang i løbet af året ringede jeg op for at tale med min revisor, men han var ikke på kontoret, i stedet for talte jeg lidt med en anden person, jeg havde nogle spørgsmål omkring en evt. kontrakt mellem to samarbejdspartnere, som han dog ikke rigtigt kunne svare på, på et tidspunkt i samtalen sagde han at han normalt ville få betaling for denne slags samtale, så jeg sagde tak for at han gjorde mig opmærksom på at det under normale forhold ville koste penge (jeg går ud fra at det også er forudsat at han rent faktisk er i stand til at rådgive, som han jo ikke var i denne her situation) vi afsluttede samtalen med det samme og jeg tænkte ikke mere over det, for mig var det meget tydeligt at jeg ikke blev bedt om at betale for samtalen.

Den faktura jeg har fået et års tid senere, har teksten

Vedr. Diverse 2007

Diverse assistanse herunder rådgivning om evt. nyt job/kontrakt, vejledning om pension og restskat 2007 (det har jeg nu ingen erindring om), ass. til bogholder om åbning af bogholderi 2007

kr. 1.795,00 plus moms.

Mit spørgsmål er om de kan tillade at gøre det?

Kan jeg ringe op og sige at jeg ikke var klar over at jeg skyldte dem noget, at jeg ikke har fået at vide at jeg skulle betale da jeg snakkede med vedkommende? Jeg syntes at det er en meget dyr regning for en samtale som ikke hjælp mig overhoved.

Hvem ville højst sandsynligt få medhold hvis det skulle gå til retten??? (ikke at jeg har lyst til at den skal komme så vidt, men jeg syntes ikke det er fair at skulle betale for de her ting et år efter, uden at blive gjort opmærksom på at jeg ville blive faktureret.

Det skal siges at jeg har skiftet revisor ved årsskiftet 07/08, fordi den revisor som jeg havde hos firmaet var flyttet, og jeg var ikke interesseret i at få en anden i firmaet. Senere fandt de dog på at han alligevel godt kunne tage sine kunder, selvom han boede langt væk, på det tidspunkt var det dog for sent, jeg havde afleveret til en anden revisor. Det skal også siges at jeg tidligere har talt med min gamle revisor en gang imellem, uden nogen sinde at skulle betale for det.

 

I alle andre henseender jeg aldrig nogen sinde har været ude for er jeg skulle betale for at have en samtale med en person i et firma. De gange jeg har ringet til et advokatkontor, har jeg ofte fået snakket med en advokat for at spørge til sammen sag (med kontrakten) uden at blive faktureret. En enkelt gang eller to er jeg blivet gjort opmærksom på at jeg ville blive faktureret hvis jeg skulle tale med en advokat.

Jeg har kun nogle få dage til at betale regningen, derefter lægger de rente på beløbet, så jeg vil blive superglad for et hurtigt svar.

Med venlig hilsen

Connie

 

 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget i vejen for, at sende en faktura efter et år. Det er ikke usandsynligt, at de samler sammen og kun fakturerer småting en gang om året.
Jeg må indrømme, at hver gang jeg sender en email eller ringer til min revisor, så er jeg da klar over at det koster penge. Jeg får aldrig en regning direkte, men er ret sikker på at det på den ene eller anden måde, er indregnet når jeg får mine regninger for budget, årsregnskab osv.

Hvis vedkommende indenfor få minutter fandt ud af, at han ikke kunne hjælpe dig, vil jeg klart mene at det er for ringe, at sende en faktura.
Men om det er i orden juridisk skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Allan skriver er der intet til hinder for at sende fakturaen langt tid efter ydelsens tidspunkt. Du er heller ikke forpligtet til at betale for noget før du modtaget et krav om det.

Jeg kender ikke din revisors honorarstørrelse, men jeg vil tro, at det er 2-3 timers arbejde, der faktureres for. Hvis du har spørgsmål fordi du ikke lige forstår fakturaen ringer du bare og spørger. Hvis du mener, at fakturaen er forkert, skal du skrive tilbage med indsigelser hurtigst muligt. Ring gerne først. Det diskvalificerer ikke, at du kan gøre indsigelse bagefter. Få gerne en yderligere specifikation af, hvor meget tid, der er brugt på de enkelte punkter. Så kan du jo se, hvad de fakturerer for.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 5. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Jeg ringer til dem mandag og hører ad, jeg blev bare ret overrasket over at få en regninger et år til 1½ år efter, og jeg vil helt klart have det specificeret, jeg syntes stadig at det lyder lidt mærkeligt.

Men så lærte jeg det...

Og heldigvis er min nye revisor ikke på samme måde :-)

Mvh Connie

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid rart at have en ordentlig revisor.

Jeg har oplevet efterhånden mange steder, at revisorer og advokater ofte samler sammen for et år og af og til mere. Selvom de skal bruge timepriser ved faktureringen samles det ofte sammen og de giver et samlet beløb. Hvis det er store kunder files der på regningen.

Da jeg stiftede et ApS for nogle år tilbage brugte jeg revisor - og jeg fik først regningen for det 1 år og 8 måneder senere. Jeg har lige afsluttet revision af mit årsregnskab og revisor leverede et udkast til en faktura, som jeg lige skulle godkende. Han havde også kvajet sig et par gange, så han vidste at han skulle være lidt forsigtig med bare at sende en regning, som jeg kunne finde på at gøre indsigelse mod.

Men ellers er der jo bare fremadrettet at bede revisor (og andre) om at sørge for at sende regninger (eller oplyse tilgodehavende), så man ved hvad man skylder.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)