Mig og en kammerat er ved at starte et firma hvor vi skal sælge et unikt produkt der ikke i forvejen findes på det danske marked. Er der mulighed for at søge hjælp til startkapital hos offentlige fonde, eller lignende. Det skal lige siges at vi selvfinancierer stort set hele opstarten, og derfor har brug for at låne penge til reklame, og forskellige forbedringer af det nuværende produkt. Anyone?
Vækstfonden og andre offentlige fonde kræver typisk en ejerandel kombineret med en aktionæroverenskomst, der giver fonden en vis indflydelse for at bidrage til opstart af en ny virksomhed. I skal derfor være forberedt på, at en søgning af midler fra vækstfonden også indebærer afkald på indflydelse.
Som Peter så rigtigt skriver, så skal i være indforstået med at give afkald af ejerskabet. Det i sig selv finder jeg ikke noget galt i, men når man mister mere end 50% indflydelse, er der selvfølgelig en risiko for, at man kan komme til at sidde på bagsædet af ens egen bil. Alternativt kan i få koblet en mentor på eller en bestyrelse, hvorved der fra tid til anden udvises mere velvillighed fra banken. Herunder forståes at i kan låne til at få jer markedsført.
Mange tak skal i have for svarene - også selvom de ikke just lød som jeg havde håbet på forhånd : )
Og tak for tippet omkring bestyrelse og mentor - men hvor i alverden finder man en sådan mentor? er det noget man skal networke sig frem til eller hvordan? - er klar over at det sikkert er et dumt spørgsmål, men jeg er også en kende grøn..hehe
For mit eget vedkommende fandt jeg min mentor via et erhvervscenter, hvor jeg var i audiens hos 4 potentielle mentor'er. Dagen efter blev jeg ringet op, hvor efter vi igen holdt et møde, for at finde ud af om kemien var tilstede, hvilket den var. Jeg har været uhyre glad for denne ordning, da den har lettet hverdagen, med den indsigt han har tilført.
Følgende herunder er skrevet af Karrierekonsulent Pia Wagner Holm, C3 organisation www.c3.dk
Noget af det, der kendetegner et succesfuldt mentoringforhold er:
Mentee får opmærksomhed – han eller hun skal ikke konkurrere med andre om at få den
Mentor lytter og lader mentee tale ud
Tema for møderne er udvikling og ikke drift – det modsatte af hverdagens krav
Det handler om at producere refleksion og perspektiv – ikke løsninger og output
Der er ingen ’lig i lasten’ mellem mentor og mentee – de har ingen følelsesmæssige klemmer på hinanden, sådan som det kan være med familie og venner
Intet magtforhold mellem mentor og mentee
Ikke noget talen efter munden – mentees udsagn afprøves med opfølgende spørgsmål
Mentor har sandsynligvis prøvet det, mentee står i nu