I de sidste måneder har debatten om iværksætteri ændret fokus. Hvor vi før troede at vi generelt manglede iværksættere, har en undersøgelse vist at Danmark har lige så mange iværksættere som de har i USA (i forhold til indbyggertallet). Men at de oversøiske iværksættere er væsentligt bedre til at skabe vækst. Faktisk lykkedes det 3-4 gange så ofte for amerikanske iværksættere at skabe en højvækstvirksomhed med mere end 60 % årlig vækst, end hos vores danske entreprenører. Reaktionen er ikke uventet, at man nu skal fokusere på vækstiværksætterne og sørge for at deres forhold er perfekte og det kan ingen vel være uenige i. Men jeg kan godt frygte at det også vil betyde at vi kommer til at glemme alle de andre. Bevares, en dyrkelse af eliten er jeg da helt enig i, men hvor kommer eliten fra? Det er få der bliver vækstiværksættere i første hug. Ofte har de fjumret rundt med forskellige virksomheder, før de har ramt den lige i røven. Jeg har diskuteret problemstillingen med diverse kloge mennesker ved flere lejligheder og reaktionen har næsten samstemmende været. "Du vil vel ikke have flere frisører og kiosker"? Og jo det vil jeg faktisk gerne. Vi skal alle starte et sted og kimen til en stor virksomhed kan lige så blive lagt i en frisørsalon, som den kan starte i et fint kontormiljø. Tænk på Starbucks Coffe som startede som en lille cafe. Tænk på Ole Henriksen som startede med en skønhedssalon. Tænk på Phil Knight (Nike) som bare manglede et par gode løbesko. Tænk på Martin Thorborg som startede en lille Pc-spil forretning.. (Uden yderligere sammenligning med de førnævnte ;-) |
Jeg er meget enig i dine betragtninger, og som altid er det vise ord fra din mund.
De færeste skaber noget stort i første hug, og hvis de endelig gør er det fordi de har noget familie, bekendte eller lign som allerede har været turen igennem med kiosken og frisøren, som så har hjulpet dem godt på vej.
En anden ting er jo også at det ofte koster penge at skabe penge. Min opfattelse er mange ihvertfald unge iværksættere er bange for at smide de penge efter det som det kræver, og derfor i første forsøg kommer ud med lidt en halvfærdig ide/produkt.
Mvh Martin