Sidder og kigge på min banks hjemmeside og en etableringskonto, kan se at jeg får en nominel årlig rente på 4,25% http://www.jyskebank.dk/privat/privatkunde/priser/95721.asp Men kan ikke finde ud af hvad "nominel årlig rente" betyder. Mit spørgsmål er så, bliver de beregnet en gang om året, altså af det beløb som står på kontoen efter de 12 måneder og derefter indsat på kontoen eller bliver udelt over de 12 måneder (4,25/12) og indsat samlet efter de 12 måneder ? eller bliver udelt over de 12 måneder (4,25/12) og indsat efter hver måned ? eller noget helt andet ? |
En nominel rente er den pålydende rentesats, der anvendes ved beregning af rentetilskrivningen. Hvis du kun har en rentetilskrivning om året er renten den samme som effektiv rentesats. Hvis der er flere rentetilskrivninger vil den effektive rentesats være lidt højere (da du får rentes rente).
Hvornår renter beregnes afhænger af, hvad banken har fastsat. Jyske bank skriver at de tilskriver rente ultimo året (dvs 31. december).
Renten bliver beregnet hver dag udfra hvad der står på kontoen - og så samlet indbetalt på din konto 31. december.
Hvis du indbetaler penge den 17. maj og pengene står på kontoen indtil 31. december vil du få en rente, der siger:
(antal dage fra 18. maj til 31. december * 4,25 * beløbet) / (365 dage * 100).
Det er fra 18. maj, da man som regel først får rente fra dagen efter. Du dividerer med 365 eller 366, da mange steder er gået over til faktiske dage (kan også være 360 dage). Jeg ved ikke, hvad Jyske Bank bruger - spørg dem. 100 er fordi det er procent (altså rentesatsen).
Hilsen Jakob