Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan etableringskonto bruges til at omdanne enkeltmandsfirma til ApS?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Ja, som skrevet vil jeg gerne vide, om man kan bruge pengene opsparet på en etableringskonto til at omdanne et eksisterende enkeltmands firma til et ApS?

Er etableringskonto kun til etablering af nyt firma? Jeg ved at man kan bruge det til f.eks husleje, varekøb, revisor m.m. i forbindelse med opstart - men hvad er der ellers af muligheder/begrænsninger?

Venligst Tina

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 15:37

Hej Tina.

I ligningsvejledningen for etableringskonto står der, at anparter ikke må være erhvervet i forbindelse med omdannelse af en personligt ejet virksomhed eller lov om skattefri virksomhedsomdannelse. Det skyldes, at erhvervelsen af et selskab kræver fremskaffelse af kapital og det er en omdannelse ikke.

Indskuddet anvendes først og fremmest til de aktiver, hvorpå der kan foretages forlods afskrivning, men også mindre aktiver kan medtages i nogen grad. Hvis virksomheden er en virksomhedstype, baseret på viden, knowhow og innovation kan indskuddet også dække hvad man normalt anser for driftsudgifter (eks. husleje, løn m.m.). Ellers kan du ikke. Hvis du gør det kan det være en rigtig god ide at få et skriftligt tilsagn fra SKAT om at det er i orden (koster et mindre gebyr, men så er du sikret på forhånd).

Du kan læse meget mere om Etableringskonto i Ligningsvejledningen på SKATs hjemmeside. Det er pengeinstitutterne, der administrerer etableringskonti, så gå eventuelt ned og tal med dem. Nogle steder ved de noget. Jeg fik en gang et råd om at ringe til en landbrugsforening eller lignende. De benytter ordningen i stor stil, så de har åbenbart en del ekspertice indenfor området.

Hilsen Jakob

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 15:40

Tak for det Jakob.

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)