Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ADVOKAT HJÆLP

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa.

Jeg står og har brug for noget rådgivning.

Jeg her en web shop som sælger skræddersyet kjoler, så har jeg solgt nogle ting til en kunde, som er utilfreds og vil have penge tilbage; men har hun ret til det?

Er der ikke tale om en specis vare, når det er en skrælddersyet brudekjole?

Hun siger at brudekjoler er lidt for stor og stropperne for små. Men har hun så ret til at få penge tilbage, jeg har også stående inde på min web shop at der ikke er nogen retur ret.

Jeg har tilbudt hende at give hende penge til at få rettet kjolen til, men det vil hun ikke, hun skal bruge kjolen i morgen.

Hvad gør jeg i denne situation?

Jeg ser frem til jeres svar.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:22

Har du taget forbehold for manglende returret på dine kjoler?

Er det en reklamation eller et ønske om at benytte sig af en returret?

Er det en kunde der kan skade din forretning ved at fortælle om den dårlige oplevelse op til en af livets store højdepunkter (eller hvad det nu er at blive gift, jeg har ikke prøvet det)

Hvis det sidste er tilfældet ville jeg gå langt for at forsøge at løse kundens problem.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 14:05

Som udgangspunkt er et køb bindende. En sælger kan tilbyde bytte- eller returret, men det er ikke en pligt du har som sælger. Da det ikke er en hyldevare men aftalen går på at du skal sy en kjole til hende må hun forvente at der skal bruges tid til at få kjolen til at passe. Du skal have mulighed for at udbedre eventuelle fejl og mangler. Ikke i det uendelige men inden rimelig tid og selvfølgelig har du "et par forsøg" til det. Hvis det ikke er løst inden rimelig tid kan kunden ophæve købe som mangelfuldt og kræve pengene tilbage.

Det er selvfølgelig ærgerligt at hun er for sent ude (som jeg forstår dit indlæg) men hvis du har overholdt de tidsfrister, kunden er lovet (alternativt hvad kunden kunne forvente) så er det bare ærgerligt - for kunden.

Hilsen Jakob

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:07

Som udgangspunkt er der 14 dages returret, medmindre andet er aftalt da den aktuelle situation handler om et køb foretaget i en webshop.

Hvilket igen leder mig hen til spørgsmålet om hvad der er aftalt omkring bortfald af returretten ved specialfremstillet vare.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 15:00

Jeg vil mene at sagen her går ind under "tjenesteydelse".

Quote:

Når det drejer sig om tjenesteydelser, gælder fortrydelsesretten normalt kun, indtil udførelsen af ydelsen begynder. Fx kan du ikke fortryde en aftale om vinduespudsning, efter at vinduespudseren med dit samtykke er gået i gang.

Kilde: http://www.it-borger.dk/lov-og-ret/e-handel-3/fortrydelsesret-ved-e-handel

Men jeg vil helt klart gøre alt for at få en tilfreds kunde, og synes du har gjort det rigtige at tilbyde hun kan få den rettet.

Dog har man på nettet en oplysningspligt, hvorfor det kan blive problematisk. (EDIT: Dog kan jeg se på hjemmesiden du siger der ingen fortrydelsesret er)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:05

Anders Christensen:

Som udgangspunkt er der 14 dages returret, medmindre andet er aftalt da den aktuelle situation handler om et køb foretaget i en webshop.

Hvilket igen leder mig hen til spørgsmålet om hvad der er aftalt omkring bortfald af returretten ved specialfremstillet vare.

Man kan ikke aftale andet ved handel pr. webshop end at der er 14 dages returret. Jeg forudsætter at kunden har været i personlig kontakt med sælger for måltagning, prøvning m.m., hvor webshoppen egentlig mere fungerer som en måde at få kontakt med kunderne end at der egentlig sælges stangtøj. Og så har kunden haft mulighed for at se og vurdere varen og så vil jeg vurdere at der vil være tale om et ikke-webshop salg. Hvis ikke kunden har haft personlig kontakt med sælger og der er tale om webshophandel kan handlen fortrydes med 14 dages fortr.ret. - og det kan ikke fraviges. Jeg vil kalde varen for stangtøj, der sælges i forskellige størrelser, hvor stropperne kan forkortes, taljen justeres og andre småting - her efter kundens ønsker men dog sikkert indenfor visse grænser. Og der er fortrydelsesretten fast på de 14 dage.

Indlægget fortæller ikke meget om, hvordan det foregår, så jeg beklager at jeg måske har gættet mig til mere end der var belæg for.

Hilsen Jakob

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:12

Steffen E:

Jeg vil mene at sagen her går ind under "tjenesteydelse".

Jeg mener ikke, at salg af en kjole kan blive en tjenesteydelse. Det handler jo mere om, at en du ikke kan fortryde en tjenesteydelse (skal vinduespudseren påføre snavset igen, hvis kunden fortryderSad), men du kan derfor kun fortryde inden arbejdet igangsættes. Hvis kunden selv skal levere stoffet til at få syet kjolen kan vi tale om en tjenesteydelse.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 29. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:55

Hej Alle.

Tak for jeres svar, jeg kan høre at der er lid delte meninger, jeg er også stadig selv lidt i tvivl om det. Jeg valgte at give kunden hendes penge rettur, men hvis dette skulle ske i fremtiden vil jeg gerne kunne sikre mig lidt bedre. Er der ikke noget jeg kan gøre, for jeg kan jo som sådan ikke bruge kjolen til noget, hvis kunden ligepludeselig fortryder.

Der står på min hjemmeside at der ikke er nogen er nogen retturret pga at det er skræddersyet kjoler, og hvis jeg opfylder leveringsbetingelserne. Hvad kan jeg gøre, for kunden er jo opmærksom på at der ikke er en returret?

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 10:40

Hej "kjoleshoppen.dk"

Først og fremmest: sikke nogle flotte kjoler!

Dernæst:

Ved fjernsalg m.m., er der jf. Lov om visse forbrugeaftaler §§ 17 & 18 14 dages fortrydelsesret.

Vedr. fristens beregning henvises til § 18, stk.2.

Er der tale om en vare, der skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, gælder fortrydelsesretten kun, indtil udførelsen, fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har givet sit samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden fortrydelsesfristens udløb jf. § 18, stk.4.

Jeg vil opfordre dig til, at sørge for, at ovenstående udtrykkeligt fremgår af dine forretningsbetingelser og dine aftaler.

Du kan finde Lov om forbrugeraftaler på www.retsinformation.dk

Har du brug for specifik rådgivning, er du velkommen til, at kontakte undertegnede.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.

DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.

www.dalum-law.dk

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)