Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anmeldelse af ændringer i selskab

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Så fik vores lækre A-kasse/dagpenge-system skovlen under én af medejerne af en virksomhed som jeg også er medejer af.

Det drejer som en konsulentvirksomhed, hvor vedkommende pludselig (på trods af at jeg har sagt det flere gange) nu har fundet ud af, at A-kassen vil kræve at han enten lukker virksomheden (hvilket han jo ikke får lov til at os andre) eller melder sig ud, såfremt han en dag står og har brug for sin A-kasse.
 
Han er "kun" medejer med en lille andel, så det er absolut ikke fordi han kan leve af sin andel og det er heller ikke hans ønske. Han har det fint med at være "passivt medlem" og blot have sin lille andel af overskudet hvert år. Men, set i lyset af at hans A-kasse lige har orienteret ham om realiteterne hvis han miste sit faste arbejde, så ønsker han nu at trække sig ud af virksomheden.
 
Det er som sådan ok med os andre, men jeg syntes dog personligt at det er irriterende at A-kassen ikke kan se at det ikke er en større formue han høster ved at eje noget af virksomheden.
 
Nå, men her er så spørgsmålet: Hvem er det lige vi skal melde til at vedkommende trækker sig? Han skal selvfølgelig købes ud og alt det dér er der allerede styr over. Men er det stadig blot Erhvervs & Selskabsstyrelsen vi skal melde ændringerne ud til eller skal vi også melde det til SKAT? Eller hvordan er det nu, hvor Told & Skat er smeltet sammen med skatteforvaltningerne?
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/23/2006 1:18:44 PM Forfatter:Jesper Norbøll
Det er som sådan ok med os andre, men jeg syntes dog personligt at det er irriterende at A-kassen ikke kan se at det ikke er en større formue han høster ved at eje noget af virksomheden.

Nu svarer jeg ikke direkte på det spørgsmål du stiller for jeg tror at der er en mulighed for at hans Akasse har taget fejl!
 
Har jeg forstået det korrekt at han blot ejer en andel, ikke udfører arbejde/ er med i den daglig drift???
 
Grunden til at jeg undrer mig er at min advokat lige har fortalt mig at jeg sagtens kan eje et ApS 100% selv om jeg er ledig (jeg må naturligvis blot ikke arbejde for det) jeg er i forvejen på fuldt lovligvis medejer af et K/S
 
Senere Tilføjelse:
 
Har lige været inde på http://www.adir.dk og fundet dette link der bekræfter mine anelser, mon ikke din partner skulle få noget proff rådgivning, så han kan beholde sin andel?
 
 
 
 
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var denne passsage jeg tænkte på

 
"

Til § 3, stk. 1

Beskæftigelse i et selskab

En person, der er kapitalindehaver i et selskab, hvori pågældende selv er beskæftiget, vil kunne være ansat på helt almindelige lønmodtagervilkår i selskabet.

I stk. 2 og 3 opstilles regler for en persons identifikation med et selskab, for ægtefællers identifikation med hinanden og for ægtefællernes identifikation med deres nærmeste familie.

Reglerne skal lede hen til fastlæggelsen af, hvornår personen har en sådan afgørende indflydelse i det hvervgivende selskab, at beskæftigelsen i relation til arbejdsløshedsforsikringsloven - uanset den formelle status som lønmodtager - skal anses for selvstændig virksomhed.

Det er en forudsætning for anvendelsen af disse regler, at personen er beskæftiget i selskabet. Det forhold, at personen alene er kapitalindehaver i et selskab, medfører ikke, at pågældende betragtes som selvstændig erhvervsdrivende"
 
Tilføjelse, Her er det link du leder efter
 
http://www.webreg-portal.dk/home.asp?ContentID=0

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)