Hejsa Jeg overvejer at starte et firma i udlandet, med henblik på salg til danskere. Men kan jeg umiddelbart gøre det, og hvad sal jeg være opmærksom på. Jeg vil starte op i Tyskland. Og på den må sørge for ekstra gode priser til forbrugeren, og med dansk service. jeg har kendskab til det forma der hedder protuna, det er ejet af T-hansen og de sender uden problemer til DK hver dag, og får hentet deres post/varer af Post DK i Padborg, så kunden har varen dagen efter! Men har kun betale de 16% i tysk moms. Er der nogen der har erfaring med det, eller ved hvor jeg kan læse mere om det? PFT |
Det er intet i vejen for at starte op i Tyskland, men virksomheden skal have sit reelle afsæt fra Tyskland. Hvis det kun er på papiret, at virksomheden eksisterer i Tyskland går det galt. Hvis det altså er skattebesparelse du tænker på.
Nu er jeg ikke moms-mand, så det vil jeg nødig tale for meget om, men indkomsskattemæssigt skal du passe meget på. Hvis du f.eks. opretter et Tysk indregistreret selskab, men hvor ledelsen af det tyske selskab befinder sig i Danmark (beslutningerne tages i Danmark), så betragtes selskabet som et dansk selskab i skattemæssig forstand.
Det er altså kun selskabsretligt, men betragter det som et Tysk selskab.