Mange tak for din vedholdende interesse. Jeg er desværre alt for bange for at I som har skrevet til mig som svar har alt for meget ret. Vi har haft en sælger til samtale - han forventede en targetløn på omkring 80-100k ;) Det er sgu rimeligt nok, hvis man kører ren provision, men det hænger ikke sammen med en lille virksomheds budget.
Løsningen er at vi dropper tanken om provisionslønnede sælgere. Ærgeligt, hvis vi må slippe guldet i første omgang, men ingen arme ingen kager, og jeg er fuldt forstående for at erfarne sælgere af den kaliber som jeg efterspørger enten er i fuld sving med andet arbejde eller er noget forbeholdne for det helt vilde gamble. Så det ender nok med at jeg selv må gøre det, men først efter d. 1. november, da jeg godt tør gå på provision for dette produkt, men det er jo også nemt nok, når man i forvejen kender ejerne rigtig godt og desuden har adgang til regnskaberne som bestyrelsesormand.
Damn... Det kunne sgu være sjovt at lave et firma som kører 100% provison og kun har seriøse sælgere ansat, men også god damn risky ;)
Igen tak for interessen.
Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.
jeg læst indlægs tråden med interesse, idet jeg også søger en sælger på provision, eller en basis løn med bonus. Det sidste inlæg og den løsning du kom til i sidste ende giver mig "the shivers". Ville det sige at folk med små produktions virksomheder skal lave det hele selv? Det er ikke så mange timer i dagen!!!
Hvad skal man gøre?????
Det var nogen som nænte sælgefirmaer - hvad er disse?
Jeg har et lille designfirma. Jeg er grafiker, og designer interiør produkter, som jeg i øjeblikket får solgt for det mest udendfor DK, dels fordi jeg står på udenlandske messer og får nogen kunder på denne måde, dels fordi når jeg ER hjemme her i DK, knokler jeg med at holde produktion (som sker også her i DK) på plads. Da jeg er en Èn mands firma, bliver det nok lidt svært at tage ud og sælge også.........
Hej Delune, du er langt fra den eneste i den situation - langt de fleste iværksættere løber på et tidspunkt ind i problemet med at skulle springe fra at klare alle opgaver selv, til at begynde at lægge nogle af opgaverne ud til eksterne samarbejdspartnere for at kunne koncentrere sig om de ting, som udgør din kerneforretning.
En af de ting, som mange oplever som specielt vanskeligt at outsource er salgsprocessen, da det betyder, at andre end dig selv skal til at præsentere din idé og hjertebarn for nye kunder...og hvad nu hvis de ikke gør det godt nok!?!?!
Du er meget velkommen til at skrive til mig på henrik [at] aarhusmarketing.dk eller ringe på tlf.: 87 32 28 00 hvis du vil høre lidt om, hvad andre i din situation har gjort for at overkomme den berømte "founders trap" for at vækste sin virksomhed.
De firmaer som jeg har talt med som arbejder på ren provision tilbyder telefonsælgere med alle mulige baggrunde, som nok er mest velegnede til et prædefineret produktsalg, hvor de ikke selv skal finde på en løsning sammen med kunden. Jeg tvivler på du finder nogen om vil køre ren provision med dit produkt, da jeg ingen har firmaerne rigtig er friske på at sælge i udlandet på fx engelsk og slet ikke andre sprog tror jeg. Så det bedste du kan gøre er vel at finde en distributør i udlandet som kan tage dig ind i sin produktportefølje eller at tage skridtet fuldt ud og ansætte en sælger - og her kommer det grimme - de bedste folk er sgu nok dyre ;) Gode telefonsælgere uden udd på fx fagblade som sælger annoncer tjener 30k om måneden, hvis du skal have en med større ekspertise end det, så lander vi nok ikke under de 40+feriepenge..
Med venlig hilsen Kaffedrikkeren. Erfaring med etablering af 4 små virksomheder, heraf to eksport. Er en realistisk kritisk optimist. Oplyser navn ved seriøse henvendelser.
Jeg er i samme situation som dig - og jeg arbejder også med grafik, men er uddannet som arkitekt - og jeg ved at rigtig mange er i vores situation. Kender du Rich Schefren (Scheffren?) marketing guru, som taler meget om netop dette på hans adskillige websites og med stor ekspertise. Kan anbefales.
En idé jeg selv arbejder med, er at have en sælger som JV joint venture partner, som får henimod 50% af overskuddet. Det er umiddelbart surt for en selv, hvis man beholder alle 100%, men regnestykket siger alt, hvis man har en hel håndfuld af JV partners.... Måske er det en god idé, måske ikke. Det må du selv vurdere.
JV parnter lyder som en god idé, men hvordan finder man sådan en? Og når en nystartede virksomhed ikke giver overskud endnu, ville det nok være lidt svært at lokke nogen. En håndfuld af JV partners? hmmmm, de kan ikke allesammen få 50%, ville jeg mene. Men jeg ville checke guruen ud og se om det er noget der jeg kan brug.