Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Financiering af generationsskifte i sund produktionsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er blevet tilbudt at købe min gamle arbejdsplads da den nuværende ejer er blevet 68 og ønsker at trappe ned.

Virksomheden har haft omsætning på mellem 15 og 25 millioner igennem de sidste 7 år med et overskud efter skat på mellem 400.000 og 1.1 million. Undertegnede har arbejdet sammen med virksomheden igennem de sidste 8år samt udviklet mange af virksomhedens produkter og har derfor gennemgående kendskab til virksomheden. Salgsprisen for virksomheden er mellem 8 og 10millioner hvor at den tidligere ejer overdrager hele selskabet til mig samt varelager, ordrebeholdninger, maskinpark m.v. men at jeg så lejer mig ind i de store produktions bygninger så jeg ikke skal ud og låne ekstra 5 millioner til disse. Mit problem er nu hvor man finder den slags kapital - jeg har kigget lidt rundt på nettet men syntes ikke at finde de store muligheder.

Det skal siges at jeg selv har en udemærket privat økonomi og har hus m.v. men desværre har jeg kun haft det i 8 måneder hvilket jo ikke giver de store muligheder for at optage pant i det og jeg har heller ikke en halv million til at stå og trække renter.

Håber på en masse konstruktiv feedback.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 10:20

Hej LM,

Det lyder som en meget spændende virksomhed og som alletiders mulighed for at komme godt i gang som selvstændig. Efter min mening er der kun en ting at gøre - du skal alliere dig med nogle rigtig gode rådgivere - du har brug for:

* En advokat - som kan hjælpe dig med at lave en juridisk gennemgang af virksomhedens forhold og ikke mindst gennemskue den købsaftale som du skal skrive på sammen med sælger

* En revisor - som kan hjælpe dig med at vurdere de aflagte regnskaber og udfra disse og dine forventninger til fremtiden, lægge et realistisk budget for de kommende år - det budget kan også være med til at fortælle dig om den pris du skal give for virksomheden er realistisk

* En bankmand - som kan hjælpe dig med at skaffe den rigtige finansiering. Det er umuligt på nuværende tidspunkt at sige hvad det er, for det afhænger meget af sælgers/dine muligheder/evner rent økonomisk. Men umiddelbart er det altid en rigtig god ide at have sælger med på noget af finansieringen kombineret med en tilknytning til virksomheden i en periode.

Jeg har gode kontakter til dygtige folk i alle 3 kategorier - så du er meget velkommen til at skrive til mig, så kan du få nogle navne.

VH Bo

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:36

Hej LM

Jeg har sendt dig en PB.

Vh Peter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)