Er ny på siden og har et spørgsmål der går på følgende:
Jeg overvejer og åbne en konsulentvirksomhed i samarbejde med nogen andre skandinaviske partnere i Norge, Sverige, Finland samt Island. Jeg vil høre hvordan det foregår med hensyn til moms og skat i denne forbindelse.
Jeg ville skulle sende fakturaer til disse lande på f.eks. 50.000 - 150.000 DK hver måned. Jeg vil lægge moms til på fakturaen den er jeg med på, men hvordan bliver jeg beskattet i mit eget firma. Alle kunder vi har med at gøre er Danske og derfor vil kontrakter med kunderne være direkte med de respektive partnere jeg er bare rådgiver på konsulentdelen og skal have penge for denne del.
Det der betyder noget er hvem du sender regningen til. Sender du den til et udenlandsk momsregistreret firma skal du IKKE lægge moms på, men du skal påføre deres moms nr. på fakturaen.
Pengene indgår i dit selskab, hvor det selvfølgelig bidrager til det samlede resultat, og hvis der der er overskud, betaler du skat af det.
TMByg tak for svar, men hjælp mig lidt bedre til at forstå det da jeg er ny i dette fag, sorry!
Hvis vi så tager et eksempel her:
Jeg fakturere 100.000 til Norge/Island momsfrit vil det sige jeg ikke skal betale moms til SKAT? Du nævner noget med deres momsnr. skal påføres på fakturaen hvordan det?
Vi har kun Danske kunder dvs. at jeg fakturere udland f.eks. Norge/Island og de fakturere kunderne således at jeg bare er et mellemled for kunden.
Kan det bedre betale sig hvis jeg lader Norge/Island fakturere mit firma og jeg derefter fakturere kunderne hvad får jeg mest ud af?
Det der betyder noget er hvem du sender regningen til. Sender du den til et udenlandsk momsregistreret firma skal du IKKE lægge moms på, men du skal påføre deres moms nr. på fakturaen.
Så enkelt er det desværre ikke når der er tale om salg af ydelser. Der er flere situationer, hvor der kan komme moms på fakturaen.
Det er umuligt at give et entydigt svar om hvad der er mest hensigtsmæssigt på baggrund af de oplysninger, der er tilrådighed i denne tråd. da de månedlige fakturabeløb udgør en pæn del, vil et par timers professionel momsrådgivning omkring et fremtidigt setup kraftigt kunne anbefales....
Jeg ved ikke engang hvordan jeg er havnet i den? Det er sjældent jeg går mere end 2 sider tilbage!!!
Det værste er så at jeg overvejede en længere forklaring om moms på rådgivningsydelser (Kunne du ikke bare have rystet på hovedet af klovnen - nu blev jeg sgu irriteret på migselv!!)