Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dato for underskrift/modtagelse af kontrakt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen af Jer, som kender reglerne for nedenstående?

Hvis jeg sender et dokument rekommanderet med Post Danmark, er det så den dato jeg har afsendt brevet på som er den juridisk gyldige dato for dokumentet, eller der det den dag som modtageren har kvitteret for modtagelsen som gælder?

Grunden til at jeg spørger er, at hvis Post Danmark forsinker brevet (ikke et sjældent tilfælde) så vil de i realiteten påvirke dateringen af dokumentet, såfremt det er datoen for modtagelsen som er gældende.

Ovenstående er jo ret relevant for om man tør løbe risikoen med et tidskritisk dokument og sende det - Eller om man hellere vil kaste sig ud i en bil og køre halvvejs igennem danmark for at få en underskrift på modtagelsen af dokumentet.

/Jesper

Tilmeldt 22. Aug 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:23

Mig bekendt opererer man i aftaleretten med begrebet "kundskabs-øjeblkket". Jeg er ikke jurist, men jeg vil mene at dokumentet ingen retsvirkning har overfor modtageren før det er kommet til hans "kundskab". Det er altså datoen hvor modtageren kvitterer overfor Post Danmark at han har modtaget brevet, som er det afgørende i forhold til hvornår han kan være bundet af noget.

Skal man spille djævlens advokat, så kunne du jo have sat en forkert dato på brevet alt efter hvad der passede ind i din sag.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 12:43
Det kommer an på, hvad det er for en type dokument, det drejer sig om. Hvis det er en underskrevet kontrakt, der skal nå frem inden en given frist, er det fremkomsttidspunktet, dvs. når brevet lander i postkassen, der gælder. I tilfældet med det anbefalede brev er det så naturligvis tidspunktet for overgivelsen til modtager, der gælder. Hvis modtager ikke er hjemme og brevet skal afhentes på posthuset, er det som udgangspunkt afhentelsestidspunktet, der er afgørende, med mindre modtager bevidst forhaler processen for derved at skabe en fordel for sig selv (dvs. en konkret vurdering).
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)