Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afkast af investeringer?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber nogen kan hjælpe mig.

Jer overvejer at lade en ven investere i min virksonhed.

Hvad er mulighederne udover blot at låne pengene og senere betale ham tilbage med renter?

Er det standard f.eks at give ham et årligt afkast af et evt. positivt resultat, og er det typisk en procentsats?

Da det er et anpartsselskab jeg har, kunne jeg jo udbetale mig selv alt i løn, så der slet ikke ville være noget overskud.

Er det så bedre at han får en procentdel af omsætningen?

Jeg ville gerne give ham en ordning som også kunne betale sig for ham, uden at jeg skulle føle mig nødsaget til at generere et overskud hvis jeg f.eks hellere ville investere pengene i virksomheden.

På forhånd tak

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 14:37

Hej,

Hvis jeg skulle låne et lidt større beløb ud til en ven, der mangler kapital til sin virksomhed, vil jeg mene at man som en god ven ikke kun skulle være glad for pengene. Men stille det således op, at din ven fik en mulighed for at få et ejerskab af sine penge. Det kunne være noget med, at i havde et dokument hvori der stod, hvornår pengene skulle tilbagebetales og når denne dato oprandt, kunne han konvertere til en fastsat ejerandel.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:44

Det kommer lidt an på, hvorfor han skal investere. Hvis du mangler kapital og egentlig ikke har behov for hans assistance men kun hans penge vil jeg bare låne pengene som et almindeligt lån. Som medejer er hans penge allersidst i kreditorrækken, hvis der skulle ske noget. Som låntager står han lidt højere. Som medejer bør (kraftig opfordring) I udarbejde en anpartshaveroverrenskomst, der regulerer jeres samarbejde. Hvis han skal have noget ud af det vil du jo være nødsaget til at drive en forretning, med et vist overskud m.m. og hvis du ikke mener at det er din stil så lad være.

Hvis han skal investere fordi han har lyst og gerne vil tage del i forretningen som et led i udvidelse af aktiviteter vil jeg tage ham ind som anpartshaver og udarbejde anpartshaveroverenskomsten. Udvidelsen vil stille krav til ham men også til dig og selskabets performance. Der skal også være en regulering af løn til dig (og måske ham). Og så har han indflydelse på overskud og eventuelt udbyttebetaling. Jeg ser ikke at han skal have en særskilt udbetaling (forrentning) af sine penge. Det må være sidestillet med dine.

Hilsen Jakob

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 12:03

Jeg er mest til at  lade ham blive anpartshaver. Jeg tænker at hvis han blot låner mig pengene skal han jo have en ok rente for at det virkelig kan betale sig for ham...f.eks 10%, og så kan jeg vel ligesågodt bare forhøje min kassekredit. Så synes jeg det er bedre at han deler risikoen med mig og bliver anpartshaver. Jeg har ikke lige overvejet om det er min "stil" at lade et evt. overskud udbetale, da jeg ikke har drevet virksomhed før. Det kunne selvfølgelig sagtens være at jeg ville vælge at undlade at udbetale overskud og istedet vækste virksomheden.

Vil det ikke under alle omstændigheder være sådan, at jeg har det sidste ord når jeg ejer mest af firmaet? Jeg vil dog selvfølgelig tage ham med på råd.

Er det noget med at der er noget der hedder A og B aktier. Hvad betyder det og gælder det også for anparter??

Egentlig tænker jeg at han skal bidrage med et beløb som måske kommer til at svare til en femtedel af firmaets samlede værdi, og så lade ham bidrage med de ideer  han har, da han jo er interesseret i at firmaet går godt. For det besvær kan jeg jo invitere ham ud at spise en gang imellem.

Det vil så kun være mig der trækker egentlig løn ud af firmaet. Hvordan kunne en sådan aftale typisk udformes?

Kan det være noget med at jeg til hver en tid kan trække en fast procentsats af omsætningen ud som løn??

Aftaler man typisk et loft over lønnen eller hvordan?

Hilsen Morten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)