Håber nogen kan hjælpe mig. Jer overvejer at lade en ven investere i min virksonhed. Hvad er mulighederne udover blot at låne pengene og senere betale ham tilbage med renter? Er det standard f.eks at give ham et årligt afkast af et evt. positivt resultat, og er det typisk en procentsats? Da det er et anpartsselskab jeg har, kunne jeg jo udbetale mig selv alt i løn, så der slet ikke ville være noget overskud. Er det så bedre at han får en procentdel af omsætningen? Jeg ville gerne give ham en ordning som også kunne betale sig for ham, uden at jeg skulle føle mig nødsaget til at generere et overskud hvis jeg f.eks hellere ville investere pengene i virksomheden. På forhånd tak |
Hej,
Hvis jeg skulle låne et lidt større beløb ud til en ven, der mangler kapital til sin virksomhed, vil jeg mene at man som en god ven ikke kun skulle være glad for pengene. Men stille det således op, at din ven fik en mulighed for at få et ejerskab af sine penge. Det kunne være noget med, at i havde et dokument hvori der stod, hvornår pengene skulle tilbagebetales og når denne dato oprandt, kunne han konvertere til en fastsat ejerandel.