Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregler

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

I forbindelse med at administrere ordrer i min webshop har jeg et par spørgsmål til momsreglerne og håber der er et par skarpe hoveder som kan hjælpe Smile

Spm 1. Moms
Skal der moms på en ordre når kunden (privat person) bor inden for EU?

Spm 2. Debitor informationer
Skal der moms på en ordre hvis en kunde vælger at få sin ordre sendt til et andet land end angivet i debitorinformationer.

Eksempel:
Kunden bor i Danmark, men ønsker at få ordren leveret til et land uden for EU. Betyder det, at der ikke skal moms på ordren?

Spm 3. Mom på udenlandske kunder
Er det altid den danske moms, der er gældedende, når debitor er udenlandsk – eller er den gældende moms, bestemt af debitorens land?

På forhånd tak!

Mvh. Jeppe

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 20:11

så længe du ikke er en eksportvirksomhed skal der dansk moms på, hvis det er en udenlandsk kunde som bor i udlandet skal der eksportmoms på. men jeg tror du skal registreres som eksportvirksomhed så, er ikke sikker

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 20:24

Spm1:
Du skal altid putte  dansk moms på vare du sælger til privatpersoner, så længe de bor i EFTA landende.

Spm2:
For at du ikke kommer ind i noget, du ikke kan styre, tror jeg det ville være fornuftigt at den kunde, du har i Danmark / EU, selv sender varen videre til udlandet. Ellers skal du vist registreres som eksportør... OG det er der meget administrativt bøvl i. (Og bøvl er et ganske godt ord, faktisk...)

Spm3:
Igen... Så længe dine kunder bor i EFTA (EU plus lidt ektra), så er det dansk moms der er gældende. Er dine kunder erhvervskunder er der nogle andre regler, hvor du kan undlade at putte moms på fakturaen, men det skal du nok sætte dig lidt ind i...)

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12931
Skrevet kl. 21:13

Betho:

Spm1:
Du skal altid putte  dansk moms på vare du sælger til privatpersoner, så længe de bor i EFTA landende.

Spm2:
For at du ikke kommer ind i noget, du ikke kan styre, tror jeg det ville være fornuftigt at den kunde, du har i Danmark / EU, selv sender varen videre til udlandet. Ellers skal du vist registreres som eksportør... OG det er der meget administrativt bøvl i. (Og bøvl er et ganske godt ord, faktisk...)

Spm3:
Igen... Så længe dine kunder bor i EFTA (EU plus lidt ektra), så er det dansk moms der er gældende. Er dine kunder erhvervskunder er der nogle andre regler, hvor du kan undlade at putte moms på fakturaen, men det skal du nok sætte dig lidt ind i...)

Undskyld mig men sikke da en gang sluder du skriver:

Spm1   

Under normale omstændigheder skal der dansk moms på ved varesalg til private i andre EU lande (dog afhænger det af hvor meget du omsætter for til det påglædende land)

EFTA lande Island, Norge og Schweitz skal der ikke moms på da varen fortolds i de påglædende lande.

Spm2

Der er intet administrativt bøvl i at blive eksportør rigistreret!!

Sender du en vare til en modtager uden for EU vil varen automatisk blive fortoldet i modtager landet, så umidelbart vil jeg tror der intet problem er i ikke at beregne moms.

Spm3

Erhvevskunder i andre EU lande pålægges ikke dansk moms såfremt de har et gyldigt EU moms nr. (du har pligt til at tjekke det)

Private i EU se spm1.

Private udenfor EU  uden moms. 

Erhvervskunder udenfor EU uden moms.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 21:13

Tilmeldt 22. Aug 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:25

hartz19:
Spm 1. Moms
Skal der moms på en ordre når kunden (privat person) bor inden for EU?

Ja, det skal der.

Momslovens §34, stk. 1,nr. 1 fastsætter betingelserne for at kunne levere momsfrit inden for EU. Opfyldes begge betingelser ikke, så SKAL du pålægge moms.

Levering af varer til kunder i andre EU-lande sker momsfrit, når følgende betingelser er opfyldt:
· Varerne skal af den danske virksomhed eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land
· Erhververen skal være momsregistreret i et andet EU-land.

Med andre ord:

1) Varerne SKAL leveres til et andet EU-land (det går ikke at at en udenlandsk kunde bare skal have leveret varerne et andet sted i Danmark)

2) Din kunde SKAL være momsregistreret i et andet EU-land (Det vil privatkunder jo ikke være, så her finder du svaret på dit spørgsmål)

hartz19:

Spm 2. Debitor informationer
Skal der moms på en ordre hvis en kunde vælger at få sin ordre sendt til et andet land end angivet i debitorinformationer.

Eksempel:
Kunden bor i Danmark, men ønsker at få ordren leveret til et land uden for EU. Betyder det, at der ikke skal moms på ordren?

Nej, der skal moms på ordren. Det er en stor misforståelse i et af de ovenstående svar at man kan levere momsfrit udenfor EU. Det er kun ved import, at varer fra EU og varer fra ikke-EU behandles forskelligt.

Momslovens § 14, nr. 2, fastlægger leveringsstedet for varer, der forsendes eller transporteres. Hvis varen befinder sig her i landet på det tidspunkt, hvor forsendelsen eller transporten til aftageren påbegyndes, er leveringsstedet ligeledes her i landet.

hartz19:

Spm 3. Mom på udenlandske kunder
Er det altid den danske moms, der er gældedende, når debitor er udenlandsk – eller er den gældende moms, bestemt af debitorens land?

Det er altid den danske moms, der er gældende for dig som er momsregistreret i Danmark.

Dine erhvervskunder i EU kan jo være ligeglade med den høje danske moms, da du kan sende momsfrit til dem. For dine privatkunder er det bare ærgeligt at de må betale den høje danske moms, men moms er jo i hele sin tanke jo en skat som skal betales af slutforbrugeren. Så det er jo næppe heller tilfældigt at mange internationale Web-shops er beliggende i lav-moms-lande.

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 13:20

Martin_B:

Nej, der skal moms på ordren. Det er en stor misforståelse i et af de ovenstående svar at man kan levere momsfrit udenfor EU. Det er kun ved import, at varer fra EU og varer fra ikke-EU behandles forskelligt.

kan du ikke uddybe det du skriver, for jeg forstår ikke hvad du mener.

Martin_B:

Det er altid den danske moms, der er gældende for dig som er momsregistreret i Danmark.

Dine erhvervskunder i EU kan jo være ligeglade med den høje danske moms, da du kan sende momsfrit til dem. For dine privatkunder er det bare ærgeligt at de må betale den høje danske moms, men moms er jo i hele sin tanke jo en skat som skal betales af slutforbrugeren. Så det er jo næppe heller tilfældigt at mange internationale Web-shops er beliggende i lav-moms-lande.

Det er ikke korrekt hvad du skriver mht. moms til private kunder i andre EU lande. 

Om der skal opkræves dansk eller udenlansk moms afhænger faktisk af om din årlige omsætning til det pågælædende land overskrider EU-beløbsgrænse for fjernsalg, der er enten 100.000 € eller 35.000 € (ca 260.000 kr ) Overskrider man belæbsgræsen har du pligt til at lade dig moms registrere i det påglædende land.

Mvh

Ravn

Tilmeldt 22. Aug 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:02

Ravn:

Martin_B:

kan du ikke uddybe det du skriver, for jeg forstår ikke hvad du mener.

Det er en lapsus, jeg ved ikke hvad jeg tænkte på. Det er selvfølgelig korrekt at der ikke skal lægges moms på ved salg til 3. lande.

Ravn:

Martin_B:

Det er ikke korrekt hvad du skriver mht. moms til private kunder i andre EU lande. 

Om der skal opkræves dansk eller udenlansk moms afhænger faktisk af om din årlige omsætning til det pågælædende land overskrider EU-beløbsgrænse for fjernsalg, der er enten 100.000 € eller 35.000 € (ca 260.000 kr ) Overskrider man belæbsgræsen har du pligt til at lade dig moms registrere i det påglædende land.

Mvh

Ravn

Det er jo korrekt hvad jeg skriver, sålænge han ikke er momsregistreret i et andet EU-land, så er det altid den danske momssats og så er det for såvidt ligegyldigt om han har overtrådt sin pligt til at lade sig momsregistrere et andet sted også. Sælger han varer fra sin webshop som kun er momsregistreret i Danmark, så er det ALTID dansk moms.

Så har du naturligvis ret i at han kan komme ind i en pligt til at lade sig momsregistrere i et andet land, hvis hans salg til dette overskrider de nævnte grænser, men det ligger vist lidt udover det som spørgeren spørger om.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)