Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lange beslutningsprocesser dræner for energi!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Feb 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i gæve iværksættere.

Jeg mangler et godt råd omkring holdninger og is i maven.

Efter at have startet en konsulent/kursusvirksomhed i foråret 2008 er jeg stødt på nogle uventede udfordringer.

Beslutningstagerne i de virksomheder der udgør kunderne har min lille virksomhed og produkt som lav prioritet i forhold til deres øvrige opgaver. Det skal forklares således at samarbejde / kontrakt skal besluttes på deres bestyrelsesmøder og derfor har jeg været udsat for at vente i op til 4-5 md på en beslutning om samarbejde. Når man nu er helt nystartet kan jeg jo ikke få armene ned når flere virksomheder viser interesse for produktet. Problemet er at når en virksomhed viser interesse så begynder jeg at skære mit produkt til så det netop passer til deres behov og det tager tid og resurser. Dvs allerede inden aftalen er på plads er jeg nødt til at komme med noget konkret for at fange deres interesse og vise fordelene ved et samarbejde.

De aktuelle kunder jeg nu har i spil er super intressante fordi de giver min virksomhed de helt rigtige rammer for udvikling og min virksomhed rammer præcis der hvor de har et behov. Derfor vil og er jeg gået langt og har leveret en del "guldkorn" uden at åbne posen helt.

Mit spørgsmål til jer er: Hvor mange "skibe" bør / kan man sætte i vandet på en gang? Går det ikke ud over kvaliteten og koncentrationen om den enkelte kunde? Hvor længe bør man vente på at en virksomhed er om at træffe en beslutning? Hvordan udtrykker man behovet for en afklaring på en ordentlig måde, så man ikke risikerer at de bare "dropper" samarbejdet pga presset?

I mit tilfælde skaber den lange beslutningsproces økonomiske bekymringer, manglende overskud til at fokusere på andre projekter, fordi graden af fremtidig beskæftigelse ikke er kendt pt.

Håber i forstår mine bekymringer og vil give mig et par tips til hvordan jeg bevarer isen i maven og hvor meget / lidt man skal acceptere fra en mulig kunde.

Hvordan håndterer i som nystartet skuffelser? Gode måder at rejse sig på igen?

Mangler normalt ikke selvtillid og jeg ved at med lidt praktisk øvelse står jeg med et stærkt produkt. Men her i starten hvor alt er sat på et bræt, mangler jeg lidt støtte til at holde hovedet højt når udfordringerne er store.

Tak for jer.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 16:09

Du skal bare klø på. 

Beslutningsprocesserne er generelt lange hvad den slags angår (omend jeg synes 4-5 måneder er lige i overkanten). Men resulterer den lange ventetid så i et ja, så har du fået en god kunde.

Kontakt kunden med jævne mellemrum (1 måneds tid) og spørg til hvor langt de er i processen - hvis svaret er at de skal drøfte det på et bestyrelsesmøde, så er der ikke andet at gøre end at vente - dog kan det være en god ide at kontakte dem et par dage før mødet og spørge om de har et par uafklarede spørgsmål.

Når du venter på at beslutningsprocessen kommer undervejs har du vel ikke så meget mere at skulle have sagt? Så det koster vel ikke tid og energi? - udover at ligge søvnløs om natten...

Jeg er til tider selv lidt urolig over hvordan og hvorledes det hele skal komme til at gå, men jeg har lagt et fornuftigt budget som jeg hiver frem en gang imellem og så kan jeg se at det hele går ganske udemærket.

Så mit bedste råd må være at få lagt et budget der holder og brug det som det geniale værktøj det nu engang er.

Hvis du med skuffelser mener kunder der springer fra, så vend dig til det... det sker igen og igen, men når der nu er en kunde der i ny og næ springer til, så brug din energi på at fokusere på dem og give dem en kongelig behandling så de ikke kunne drømme om at gå andre steder hen en anden gang. Brug energien på mersalg i forbindelse med dine kurser - når du har afholdt et kursus så få fat i beslutningstagerne og spørg dem om ikke i allerede nu skal planlægge næste kursus.

Lav evalueringer af kurserne således du selv kan fange de punkter der skal rettes op på og så du kan vise kunden at deres medarbejdere var tilfredse med kurset.

Men det bedste råd er stadig at lægge et realistisk budget på hvad der rent faktisk skal til for at du kan overleve. Så kan du læne dig op af det når det går skidt og se at det alligevel hænger sammen - om end der kan være lang vej til sportsvognen og strandvejsvillaen

Tilmeldt 5. Feb 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:48

Tak for den hurtige respons.

Det er vist ligesom med coaching at jeg i virkeligheden godt kender svaret, men blot har brug for at blive spurgt eller få det bekræftet. Men lige når tingene ser svære ud skal jeg lige lære teknikken til at skubbe den mørke sky væk og som du helt korrekt skriver satse 100% på den/de kunder jeg har i mens de andre beslutter sig.

Mht budget så har jeg selvfølgelig lavet et sådan, men når de første aftaler er længere end ventet om at komme på plads så gør det jo ondt på kassekreditten. Har altid været lønarbejder dvs ansat og fået min fatse hyre til den 1 i måneden. Jeg skal nok lige vende mig til de røde tal mens "butikken" startes op. 

Har i øvrigt sammen med en kammerat fået lavet en hjemmeside som går i luften i løbet af 14dg. Jeg har set jeres hjemeside og synes den er pragtfuld tydelig, overskuelig og stadig oplysende og pæn. Havde i kunderne inden i startede eller var det helt fra bunden med salgsarbejde m.m?

Mvh

Martin

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 18:23

Tak for de rosende ord - de skal dog også tilfalde Kasper Gadensgaard fra Gadensgaard design der har lavet den.

Vi havde et par kunder på forhånd, men ikke nok til at vi kunne sidde og vente på at telefonen ringede (det er der vel ingen der kan...), så der er blevet lagt adskillige timer i networking og deraf salgsarbejde; mere vil naturligvis have mere, men i løbet af et halvt års tid er vi så kommet dertil hvor vi leger med tankerne om at finde en kollega til det nye år.

Brug kassekreditten som et værktøj og lad være med at tænke så meget i kroner og øre. Jeg brød mig så sandelig heller ikke om at skylde penge væk i starten, men det var jo med i budgetterne og de holdt indenfor rimelighedens grænser så kontoen er i plus igen.

Al den tid og energi du bruger på at spekulere over de røde tal er tid du ikke bruger på potentielle kunder...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:55

Jeg lod mig på et tidspunkt undervise lidt af en supersælger indenfor løsningssalg - som specialdesignede kurser vist må falde ind under. Han prædikede følgende model:

1. møde: Lyt, lyt, lyt. Afdæk kundens behov - sælg ikke noget. Når mødet lakker mod enden siger du: "Nu vil jeg gå hjem og kigge jeres behov igennem. Om en uges tid har jeg den helt rigtige løsning til jer, så da synes jeg, vi skal mødes igen. På de møde, deltager du og jeg - og så den i virksomheden, der træffer den endelige afgørelse."

2. møde: Præsenér din løsning - sælg! Afslut mødet med at sige: "Jeg vil gerne være sikker på, at I er tilfredse med det, som I har købt, så derfor synes jeg, vi skal aftale et evalueringsmøde med det samme. Jeg foreslår en uge efter afslutning af det første kursus - så kan vi nå at tilpasse de andre kurser til de ændringer, vi måske bliver enige om.

3. møde: Evalueringsmødet. Lyt og sælg - aftal ny evalueringsmøder for de ny salg.

God fornøjelse.

mvh Hans

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 30
Fra  Mobiludstilling.dk Skrevet kl. 22:05

Gode spørgsmål....Du forbereder dig på at levere et super - produkt, arbejder på sagen i 4-5 mdr. og får måske et nej tak.....lynhurtigt er de sparsomme midler sendt efter de " forkerte ".

Jeg foreslår flg. : Send et pænt brev til de virksomheder som " hænger i bremsen " ( allerbedst til en specifik kontaktperson ) om at du lige nu bliver efterspurgt i stigende omfang. Dette er naturligvis glædeligt, men da du netop baserer din virksomhed på grundighed og troværdighed byder din samvittighed dig naturligvis, at du først hører efter hvad den pågældende virksomhed har besluttet sig for ( lad det skinne igennem at du allerede har udarbejdet en del målrettet materiale som jo desværre ( for virksomheden ) vil gå tabt hvis de takker nej ).  Det er ikke for at presse, men hvis de forsat er uafklarede kan du feks. give en svarfrist på 7 - ? dage, da du ellers kommer til at virke utroværdig over for de nye kunder som naturligt nok ønsker klare tilbagemeldinger.

Hvis du ellers har solgt dig godt til firmaet, tror jeg ikke på at de takker nej p.g.a. et lille " tryk" efter 2-3 mdr. Dit brev viser jo også at du seriøst bevarer kontakten på trods af nye kunder......Takker de alligevel nej havde de nu nok gjort det under alle omstændigheder.

Og den der med den stigende efterspørgsel.......telefonen ringer ikke mandag, men tirsdag er der en forespørgsel = stigning på 100 % 

Venlig Hilsen Jens.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)