Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg tillade mig at fakturere en kunde for en ydelse, der ikke er færdig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i en situation, hvor jeg har skullet lægge nogle billeder med søgeord og beskrivelser ind i et CMS-system for en kunde.

Det er imidlertid sådan, at jeg ikke har kunnet gøre opgave færdig, fordi jeg simpelthen mangler visse oplysninger. Alle billeder er lagt ind, men der mangler information osv. på flere af dem, og på trods af at jeg har spurgt efter disse, har jeg intet fået.

Det er en måned siden, jeg gik igang med opgaven, og jeg ville have været færdig i løbet af få dage, hvis ellers jeg havde modtaget informationerne...

Så spørgsmålet er: Kan jeg være bekendt at sende en faktura (vi afregner stykvist pr. produkt) på det antal produkter, der er uploadede, selvom jeg ikke har lavet dem 100% ?  Det er som sagt ikke min skyld, og jeg HAR gjort opmærksom på flere gange allerede, at jeg mangler det sidste..   

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 21:14

Hej Anne

Der er ikke noget sort og hvidt svar på dit spørgsmål.

Nogle af de spørgsmål, som du skal stille dig selv inden du beslutter dig for en vej er:

• Ønsker du at beholde kunden på længere sigt?
  • Har du selv overholdt alle aftaler og kommunikeret optimalt?
  • Er beløbet stort nok til at det er værd at tage en kamp om?
  • Tror du at informationerne faktisk kommer til dig i løbet af nærmeste fremtid?
  • Hvis din kunde har for travlt, kan du så tilbyde hende at udføre hele arbejdet for hende mod ekstrabetaling?
  • Ligger der en klar aftale om fakturering?
  • Ved din kunde at det er vigtigt for dig at kunne lukke opgaven?

Bare nogle aspekter at tænke med i din beslutning. Håber du finder en god løsning for jer begge.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:35

Hej Anne,

Jeg vil sige at du sagtens kan tillade dig at fakturere kunden for det arbejde, som du har udført indtil videre.
MEN, du skal gøre det på den korrekte måde.

Jeg kan fortælle dig at i MediaMouse sker det også en sjælden gang imellem at en opgave må "termineres" som vi kalder det. Det vil sige at opgaven må afsluttes før den er fuldendt. Sidste gang det skete var det en kunde som havde bedt om en samlet pris på design og tryk af henholdsvis brevpapir og kuverter. Efter noget ping-pong frem og tilbage var layoutet færdigt til begge dele. Men i 11. time (pladerne var allerede i fremkalderen) så ringede kunden og bad om det hele blev sat på hold. De havde besluttet sig for at fusionere med en anden virksomhed og skulle nu ikke bruge tryksagerne alligevel.
Som udgangspunkt meldte kunden blot ud at det ikke skulle bruge det alligevel og det var så det.
Men det var jo allerede brugt en del tid på at lave layouts og lige som udgangspunkt kunne kunden ikke forstå at vi godt ville have penge for den tid vi havde brugt, da kunden ikke mente de skulle betale for noget de ikke havde fået. Men efter en længere telefonsamtale kunne vedkommende godt forstå retfærdigheden i at vi havde udført et en del af opgaven på trods af at det ikke nåede at ende i et fysisk produkt og de derfor skulle betale for selve layoutet - men ikke for trykket af de fysiske tryksager i og med at vi netop nåede at stoppe før de var trykt. Kunden fik dog også lov til at betale for de trykplader m.m. som var dertil vi var nået da de hev i bremsen.

Så derfor:
  Skriv en email til din kunde og gør opmærksom på, at du altså ikke kan komme videre med mindre at du får de manglende informationer/materiale.
Gør det klart, på en pæn måde, at du ikke kan blive ved med at vente på de manglende informationer og at hvis du ikke har modtaget noget inden en given dato, så vil du afslutte projektet der hvor du er nået til og fakturere dem for det arbejde du har udført indtil da.
Først og fremmest kan det være at det kan hjælpe til at du får det du mangler. Men omvendt, så har du også gjort dem klart at du altså ikke blot bliver ved med at vente for evigt på dem. Det kan jo være at det er et projekt som de selv indirekte har droppet igen og ved at være passive over for dig, så håber de at du bare forsvinder og aldrig gør krav på nogen betaling for det arbejde du har udført. Men det kan også være at de blot er nogle smølehoveder og netop blot har brug for et let skub som du så netop giver dem.

/Jesper

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Skrevet kl. 21:38

Hej Anders,

Tak for svar - det er netop nogen af de spørgsmål jeg har gået og vendt...

Der er en lille detalje i det - nemlig at kunden er en god bekendt.

Jeg tog opgaven med meget kort varsel og havde været færdig inden aftalt tid, hvis ikke det var fordi jeg manglede oplysningerne. Jeg har bedt om dem flere gange, og har faktisk ikke engang fået svar på min seneste henvendelse for en uge siden.

Jeg tror jeg vil kontakte hende en sidste gange og simpelthen skrive, at hvis ikke jeg modtager oplysningerne indenfor en uge, anser jeg opgaven for fuldført.

Jeg har et lille enkeltmandsfirma, så jeg har ikke råd til at have udeståender i så lang tid, fordi kunden ikke giver mig den information jeg har brug for :-)

Mvh Anne 

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Mar 06
Skrevet kl. 21:45

Jesper Norbøll:

Hej Anne,

Jeg vil sige at du sagtens kan tillade dig at fakturere kunden for det arbejde, som du har udført indtil videre.
MEN, du skal gøre det på den korrekte måde.

Jeg kan fortælle dig at i MediaMouse sker det også en sjælden gang imellem at en opgave må "termineres" som vi kalder det. Det vil sige at opgaven må afsluttes før den er fuldendt. Sidste gang det skete var det en kunde som havde bedt om en samlet pris på design og tryk af henholdsvis brevpapir og kuverter. Efter noget ping-pong frem og tilbage var layoutet færdigt til begge dele. Men i 11. time (pladerne var allerede i fremkalderen) så ringede kunden og bad om det hele blev sat på hold. De havde besluttet sig for at fusionere med en anden virksomhed og skulle nu ikke bruge tryksagerne alligevel.
Som udgangspunkt meldte kunden blot ud at det ikke skulle bruge det alligevel og det var så det.
Men det var jo allerede brugt en del tid på at lave layouts og lige som udgangspunkt kunne kunden ikke forstå at vi godt ville have penge for den tid vi havde brugt, da kunden ikke mente de skulle betale for noget de ikke havde fået. Men efter en længere telefonsamtale kunne vedkommende godt forstå retfærdigheden i at vi havde udført et en del af opgaven på trods af at det ikke nåede at ende i et fysisk produkt og de derfor skulle betale for selve layoutet - men ikke for trykket af de fysiske tryksager i og med at vi netop nåede at stoppe før de var trykt. Kunden fik dog også lov til at betale for de trykplader m.m. som var dertil vi var nået da de hev i bremsen.

Så derfor:
  Skriv en email til din kunde og gør opmærksom på, at du altså ikke kan komme videre med mindre at du får de manglende informationer/materiale.
Gør det klart, på en pæn måde, at du ikke kan blive ved med at vente på de manglende informationer og at hvis du ikke har modtaget noget inden en given dato, så vil du afslutte projektet der hvor du er nået til og fakturere dem for det arbejde du har udført indtil da.
Først og fremmest kan det være at det kan hjælpe til at du får det du mangler. Men omvendt, så har du også gjort dem klart at du altså ikke blot bliver ved med at vente for evigt på dem. Det kan jo være at det er et projekt som de selv indirekte har droppet igen og ved at være passive over for dig, så håber de at du bare forsvinder og aldrig gør krav på nogen betaling for det arbejde du har udført. Men det kan også være at de blot er nogle smølehoveder og netop blot har brug for et let skub som du så netop giver dem.

/Jesper

Hej Jesper,

Jeg er bange for at det handler lidt om smøl ;)

Jeg vil gøre som du foreslår - det er jo også irriterende at sætte tid af til ting, som man så ikke kan gøre alligevel..

Mvh Anne 

Fra Tårnby
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 92
Fra  IsenTekst - Indhold til Internettet Skrevet kl. 22:08

Hej Anne

Som de andre siger, så afhænger det meget af kunden og aftalen. 

Men jeg synes godt, du kan tillade dig at afslutte en opgave, hvis den trækker ud pga. ting, der ikke er i din magt. Men jeg ville starte med at sætte en sidste deadline og samtidig gøre opmærksom på, at derefter vil du fakturere kunden, hvis du ikke har fået det, du skal bruge. Hvis du vil være flink, kan du jo trække lidt fra den første pris, når nu kunden ikke får sin opgave løst helt som aftalt. Din hårde metode vil være at kræve det fulde beløb eller endda lidt mere, fordi du ender med at bruge mere tid på opgaven.

Uanset hvad så synes jeg, din kunde har krav på at få en sidste chance for at oppe sig og kende konsekvenserne ved ikke at gøre det. Det kan jo også være, at du ender med rent faktisk at få det, du mangler.

Jeg lavede engang en lille hjemmeside, der til sidst kun manglede teksten til en enkelt side. Jeg endte med at gøre opgaven færdig til den aftalte pris, men lovede at lægge teksten på uden beregning, når jeg fik den. Så skulle jeg ikke bruge for meget ekstra tid på opgaven samlet. De endte med at lægge den på selv efter mere end et halvt år og i den tid havde de en helt tom side. Men jeg er glad for, jeg ikke ventede...

Nogle gange har jeg delt en opgave op i flere dele, fx. med skrivning af tekster for sig og selve opsætningen for sig. Så kan man afslutte en delopgave uafhængigt af andet og evt. fakturere den, hvis noget andet trækker ud.

Pøj pøj med dillemaet

Henrik I. 

Henrik A. Isen, Journalist DJ, iværksætter, webredaktør.
Indhold til Internettet: - IsenTekst.dk

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 01:26

i mit firma og flere af denne slags (håndværkere )bruger vi Aconto udbetalinger. dvs. man skriver en regning for det arbejde der er udført, eller de materialer der er leveret, så det synes jeg da sagtens du kan gøre

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 07
Indlæg ialt: 211
Fra  Unique Systems Skrevet kl. 23:15

Ja det er nogen gange svært, mit princip har tidligere været at jeg aldrig fakturerede kunden før arbjedet var leveret. Men det har også kostet mig nogle penge. Jeg er blevet lidt hårdere med tiden, det er dog stadig udgangspunktet men i en situation som din vil jeg helt sikkrt sige at du skal fakturere for det du har lavet. Hvis de blive fornærmede over det så tag snakken med dem og foklar dem at du jo meget gerne vil gøre det færdigt men du kan ikke længere have opgaven åben og de er velkomne til at henvende sig når de har de færdige tekster eller som forslået så tilbyd at lave dem mod ekstra betaling, og som også forslået så giv lige kunden en varsel på at nu lukker du opgaven og delfakturer.

Det er det er venner og bekendte er bare så træls manstår virkelig som en lus mellem to negle men på den anden side hvor gode venner/bekendte er de hvis de vil være bekendt at gøre det mod dig?

Jeg har faktisk ikke haft nogen der er blevet sure over det endnu men det kan være jeg har det til gode. Men helt ærligt så er jeg også med tiden blevet sådan at brokker de sig så kan de bare beholde deres penge så beholder jeg de originale højopløsningsfiler, kode osv. og henvender de sig igen så tager jeg lidt ekstra det så det går nok op i den sidste ende. Bare du ved at det ikke er din skyld det er forsinket og det er det jo på ingen måde i dette tilfælde. 

Ha' en fantastisk dag

Kennith Nielsen
Unique Systems

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)