Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag på arbejdsværelse i hjemmet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Ang. Arbejdsværelse i hjemmet

Hej,

Jeg har bestemt mig for, at lave arbejdsværelse/hjemmekontor. Det er herfra, jeg driver mit eget lille firma.
Jeg har søgt rundt på Nettet, men kan ikke finde nogen retningslinier for, hvor meget jeg kan trække fra.

Min lejlighed er på 92 M2 hvoraf de 15 M2 er hjemmekontor.
Der vil være gennemgang (badeværelset ligger i forlængelse til det).

Jeg betaler 4700/md. Plus forbrug

-    Hvad skal jeg gøre? Hvor meget kan jeg trække fra?!  Og kan jeg trække indretningsartikler (møbler) fra?

Mange hilsner,
Rasmus

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:25

Har du lokaler andre steder ?

Hvor høj er intensiteten af din virksomhed ? Er det fulltime eller en bivirksomhed?
Hvor meget arbejder du hjemme ?

Umiddelbart er jeg tilbøjelig til at svare at du ikke kan trække noget fra da det har formodningen imod sig at du kun anvender og kun kan anvende arbejdsværelset arbejdsmæssigt i en lejlighed på 92 m2. Samtidig oplyser du jo at der vil være gennemgang. Men man skal aldrig sige aldrig. Derfor disse spørgsmål.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 10:25

Hej Rasmus

Efter Højesteretsdommen i 1960 (UfR 1960.107) kan fradrag for arbejdsværelse kun komme på tale, hvis en af 3 nedennævnte betingelser er opfyldt:

1. Lokalet har en fysisk indretning, så arbejdsværelset de facto kun kan benyttes erhvervsmæssigt
  2. Lokalet er fysisk afsondret fra privatdelen i boligen med selvstændig indgang mv., og benyttes erhvervsmæssigt
  3. Skatteyderen har kun indtægter ved selvstændig virksomhed, der betinger brug af kontor i hjemmet indenfor normal arbejdstid.

Så vidt jeg kan vurdere falder du i kategori 3.

Ad nr. 3:

Højesteret har præciseret det derhen, at fradrag for kontorhold i hjemmet (efter betingelse 3) forudsætter, at hjemmekontoret, helt eller delvist, benyttes inden for normal arbejdstid i relation til en erhvervsaktivitet, der generer skatteyderens hovedindtægt.

Derudover må der normalt ikke være kontor tilrådighed ude i byen. Man den administrative praksis er lidt rodet.

Håber du kan bruge svaret.

Ellers få et bindende Svar fra skattemyndighederne. Det koster kun 300 kr.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:57
Nej - Medmindre det er påvist at et arbejdsværelse/kontor i privatboligen ikke benyttes til private formål er det ikke tilstrækkeligt at et arbejdsværelse helt eller delvist bruges indenfor normal arbejdstid. Anvendelsen skal have et væsentligt omfang. Det følger bl.a. af to Højesteretsdomme fra hhv. 2002 og 2003.

I dommen fra 2003 var der tale om at 20% af arbejdstiden blev anvendt på kontoret i hjemmet. Dette anså Højesteret ikke for at være af væsentligt omfang.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 11:57

Hej Bent. Jeg er enig.

Men i dommen for 2003 (SKM2003.488) tilkendergiver Højesteret:

"Boe Carslund-Sørensen har forklaret, at han stort set altid arbejdede »ude i byen« i tidsrummet mellem kl. 08.30 og kl. 16.30, og at arbejdet i kontoret normalt kun foregik 1-3 timer om aftenen."

Konklusionen må således være, at hvis man anvender sit hjemmekontor indenfor normal arbejdstid i mere end 50 % af den tid, der generer hovedindtægten, så må fradrag for arbejdsværelse ubetinget kunne gives.

Hvis skatteyderen i ovennævnte dom havde benyttet hjemmekontoret 1-3 timer, hver dag  indenfor normal arbejdstid, så havde skatteyderen måske også fået sit fradrag, men det er lidt usikkert.

Men næst efter hobbysagerne - så er fradrag for hjemmearbejdsværelse det sagsområde, der giver flest sammenstød mellem skatteyder og skattemyndighederne.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 12:04
Helt enig. Det har dog også en vis relevans indenfor hvilket hverv man arbejder. Dvs. brugen af rummet. Der er forskel på et kontor/EDB arbejde og værkstedsarbejde/musikere.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)