Hvis man står i en situation, hvor man tror en kunden svindler, og en lang række ting peger i den retning, hvad gør man så?
Kunden har gennemført to størrere ordre indenfor kort tid på to forskellige visa dankort.
Jeg har gjort følgende: Tjekket telefonnummeret (Taletidskort) Tjekket adressen (Kan intet finde på krak eller dgs) Tjekket navnet (Kan intet finde på krak eller dgs)
Jeg selv tænker at jeg kunne tage henvendelse til: PBS (Måske de kan tjekke navnet i forhold til de tal jeg nu har fra kortnummeret, eller det transaktionsnummer de har i forhold til dette) Kunden selv og spørge efter hans bank og derefter tage kontakt til banken.
Jeg ville klart ringe til kunden og fortælle tingene, som de er.... hvis du ellers kan komme igennem til ham.
Fortæl, at du er utryg ved at sende varer under de omstændigheder du har nævnt og bed så kunden om at komme med information, som du har mulighed for at checke.
Har kunden rent mel i posen, så kan jeg ikke forestille mig, at vedkommende kan blive irriteret på dig over at du vil sikre dig.
Jeg gør selv det samme og har aldrig haft problemer med det.
Hvis man står i en situation, hvor man tror en kunden svindler, og en lang række ting peger i den retning, hvad gør man så?
Jeg synes også godt du kan ringe til kunden. Kan du i øvrigt ikke sende som værdipakke eller noget i den stil, så kunden skal legitimere sig med billedlegitimation. Det er naturligvis for sent når varerne er udleverede.
Jeg har gjort rigtig meget i online handel i udlandet i de sidste 6 år og har været rigtig hårdt ramt af 'fraud' nogle gange. Gør altid i virtuelle produkter, så her er det endda helt galt da jeg ikke nødvendigvis har adressen..
Kan dog anbefale dig to ting:
1. Log kundens IP, spor vedkommende og krydstjek det med den adresse du har fået hvis det ser skummelt ud. Kan gøres rimelig præcist på eks. http://geotool.servehttp.com/ - du vil typisk se der er brugt en udenlandsk server eller noget hvis der er betalt med et stjålent kort.
2. Den ultimative måde at tjekke en kunde der svindler med kreditkort vil være at kreditere kunden et lille beløb, eks. 0,32 øre. Spørg så kunden hvor meget du har krediteret og kan vedkommende ikke fortælle dig det.. ja så har vedkommende i hvert fald ikke adgang til kortets bankkonto.. og så er der nok noget galt ligemeget hvor mange undskyldninger der kommer.
Vil man i sådan en situation kunne vente med at sende varene til pengene er gået ind? Eller kan man risikere at skulle betale pengene tilbage hvis det viser sig at det er svindel?
I de store onlinebutikker er det rutine, at der ringes til kunder som har lagt ordrer over et vist beløb. Og det er egentlig rimeligt simpel - bare sig tingene som de er, at I ikke har kunnet fastlægge kundens adresse og gerne lige vil tjekke op. Du behøver jo ikke ligefrem at beskylde kunden for svindel, men måske sige at du vil være sikker på at pakken kommer godt og sikkert frem.
Er det en svindeladresse, vil kunden/svindleren formentlig ikke kunne huske hvad der blev skrevet. Kan de alligevel huske det, kan du så spørge lidt nærmere ind ("ok, er det en lejlighed eller kælderværelse, gårdhus etc" og sige at du undrer dig over at den ikke kan findes via krak/dgs.
Kan du ikke komme igennem til kunden, ville jeg nok undlade at sende noget [;)
Personligt ville jeg aldrig blive fornærmet over at blive ringet op et firma der lige ville bekræfte min identitet og validere mine oplysninger. Det sikre jo også mig mod at mit kort bliver misbrugt.
Jeg har da også ved nogle enkelte lejligheder valgt at tjekke kunder der har bestilt. Jeg har et rimelig godt billed af den typiske adfærd og ordre sammensætning for mine kunder og hvis en ordre afviger fra dette kontrollere jeg. Som Jesper i første omgang ved at tjekke adresse og telefonnummer, kan jeg ikke dette ringer jeg kunden op og bliver der ikke svaret telefonisk så sender jeg en mail, såfremt jeg ikke hører fra kunden herefter sender jeg endnu en mail med at ordren vil blive annuleret.
Jeg ville aldrig sende noget uden at have haft personlig kontakt med kunden hvis ikke jeg kunne slå adressen op!