Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af A/S

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude.

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med.

Vi står 3 personer som skal stifte et fælles A/S - Lad os kalde personerne P1,P2,P3.

P1 ejer i forvejen et ApS og vil betale de 500.000 for det nye A/S, da P2+P3 ikke kan fremskaffe kapital hurtigt nok.

P1 bliver 100% ejer af det nye A/S, og planen er så at P2+P3 efterfølgende skal optjene aktier, til de hver især ejer 33%. Dvs. P2+P3 bliver på et tidspunkt persomlige ejere af A/S med 33% hver.

Spørgsmålet er så:

Kan P1 købe 2 holdingselskaber i sit navn, og bruge startkapitalen til stiftelse af A/S, samt skyde de resterende 250.000 ind via sit ApS, og efterfølgende overdrage/sælge sine nye holdingselskaber til henholdsvis P2+P3, så de derved står som ejere af A/S gennem deres nyerhvervede holdingselskaber?

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 17:48

Hvad med at P1 låner de andre to den nødvendige kapital, dermed undgår I beskatning. Hvad hvis selskabet er 10 mio. værd, den dag man begynder at rykke rundt på aktierne.

Tilmeldt 11. Aug 08
Skrevet kl. 18:04

Kan du forklare nærmere?

Altså P1 låner P2+P3 pengene privat? P1 har stadig de 500.000 stående i sin virksomhed...

Tilmeldt 1. Jun 08
Skrevet kl. 18:13

Så kan P1´s virksomhed låne jer pengene.

Han kan naturligvis også stifte selskabet, men resultatet er det samme, I skal komme med beskattede kroner for at købe jer ind, og hvis selskabet om et par år er 10 mio. værd, kan I jo ikke købe det til kurs 100

Tilmeldt 11. Aug 08
Skrevet kl. 18:22

Hvad hvis P2+P3 stifter en personlig virksomhed, sender P1 en regning på 125.000 + moms. og konverterer efterfølgende virsomhederne til holdingselskaber og skyder de 125.000 ind i det nye A/S? Er det helt hul i hovedet? Beskatningen er undgålig, men kommer ikke med det samme.

Vi prøver at være så kreative som mulige mht. at få stiftet 3 holdingselskaber fra starten af, uden at P2+P3 skal i banken og låne penge.

Alle kreative forslag modtages med kyshånd..

Tilmeldt 1. Jun 08
Skrevet kl. 22:46

Som jeg ser det er der to problemer,

1. I skriver en regning på arbejde der ikke er udført.

2. Der skal være noget skat et sted, da stiftelsen jo ikke kan dannes ud fra driften.

Jeg må indrømme at jeg ikke lige kan se en smart løsning, og I sidste ende, vil revisorregningen for de kreative løsninger nok overstige den rente I skulle betale i banken.

Men kunne P2 og P3 danne et holdingselskab sammen, og med dette stifte et driftsselskab, hvorefter P1 tegner anparter i dette til overkurs og så omdanne det til A/S. Endelig så lave en spaltning af holding, men igen, det er nok billigere at låne pengene.

Og for at foregribe begivenhederne, hvornår mon ejler så kommer og begynder at snakke om SMBA.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)