Hej Iværksætter venner Jeg har nogen tid gået og overvejet mulighederne for at tilbyde hundeluftning i Århus. Jeg selv har en masse ideer til hvordan dette kunne gøres, men af frygt for at ødelægge den kreative process vil jeg gerne vil høre nye synspunkter først, ellers er jeg bange for at der bare køres videre i samme dur, og det er lidt nyskabelse jeg har brug for! Indtil videre er jeg ved at arbejde på en hjemmeside, målgruppe, priser, forretningsforslag og de forsikringsmæsssige såvel som juridiske aspekter herved, der masser af gå i gang med og jeg synes det er supersjovt :) Håber at høre fra nogen af jer. VUF VUF fra Troels. |
Hej troels
Du skal starte med det sidste, nemlig at finde målgruppen og hvad kunderne er villige til at betale og ad den vej finde ud af om din idé er profitabel.
Jeg driver http://www.dyrebilen.dk og hundeluftninger udgør mindre end 5% af omsætningen, og af dem er 90% luftninger i skov eller på mark der udføres som et supplement til den luftning ejeren allerede selv foretager. Hundeejere har som oftest et godt netværk af familie og naboer der kan passe hund under ferie og sygdom, - et forhold som rigtig mange hundeejere har haft under overvejelse inden anskaffelsen. Så målgruppen, og ikke mindst hvor stort kundeunderlaget kunne tænkes at være, er vigtigt at få styr på.
På den kreative side, så startede min forretning med et frivilligt netværk, der skiftedes til at passe hinandens dyr. Her oprettede vi en kalender på en hjemmeside man kunne booke sine pasningsønsker ind på. Det viste sig dog snart, at selvom rigtigt mange var interesserede i at få passet deres dyr, kneb det den anden vej rundt. Ikke med viljen, - men med tiden. Derfor ændrede vi senere systemet til at man startede med at passe dyr, og for hver dag man havde passet et dyr blev der sat en dag i "banken", og disse dage brugte man så som betaling for sin egen pasning. Ingen dage i "banken", - ingen pasning. Det gik godt i en årrække, men så meldte der sig et større og større behov for at kunne betale sig fra pasningen, og til sidst blev Dyrebilen så en forretning på kommerciel basis.
Din forretningsidé med at sidde derhjemme i sofaen lyder spændene, desværre er jeg ikke lige så god en forretningsmand så jeg må derfor knokle på "ude i felten" og administrationen må klares i aftentimerne. I et firma som Dyrebilen der yder en serviceydelse er lønudgiften "tung". Udover selve lønnen, er der feriepenge osv. (det gælder også unge piger/drenge) og der er heller ikke meget moms der kan fratrækkes, - så hvis der skal noget andet end lommeuld i mine bukselommer, - så må jeg selv tage fat.
Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke med projektet.