Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har brug for lidt hjælp.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Jeg har forsøgt mig med lidt forskellige uddannelser, men kan ikke finde en der passer til mig??

Tænkte at I måske kunne hjælpe mig lidt?
Jeg elsker at skrive digte, male men kan virkelig også godt li mennesker.
har prøvet SOSU, Maler osv. Men er droppet ud for følte ikke at det var noget for mig og derfor spildte min tid, er snart tyve og det frustrerer mig lidt at jeg ikke ved hvad jeg vil ??????

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:40

Lav en liste over ting, du er god til – og en liste over ting, du ikke er god til. Det være sig både alle skolefag som kreative og andre fag. Skriv derefter en liste over, hvad du godt kunne tænke dig at lave resten af livet. Og på samme måde en liste over, hvad du i hvert fald ikke har lyst til.

Tænk også over, om du mest er til et kontorjob (altså stillesiddende) eller mere er typen, der skal ud og røre sig hver dag. Skriv simpelthen alt ned – og forsøg efterfølgende at føje det sammen til et job. Hvilken person besidder de evner og har de ønsker, som du nu er nået frem til...?!

Det virkede for mig, da jeg til sidst i 3.G fortsat ikke vidste, hvad mit liv skulle fordrives med. Måske kan det også virke for dig...

Held og lykke med det.

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 21:58

Hejsa,

Et rigtig godt tip, der blev lagt ud med :) Har lige en lille tilføjelse, som jeg selv har brugt med stort held.

Prøv at gå ind på diverse jobsider og søg i de kategorier, du finder spændende. Når du har fundet frem til nogle jobs, der lyder som noget, du kunne forestille dig selv i engang, så prøv derefter at finde ud af, hvilken uddannelse og erfaring, der kræves for at bestride det job.

En lidt bagvendt indgangsvinkel, men nogle gange må man stå på hovedet for at se, hvad der er op og ned ;)

"Resten af livet" kan måske godt være noget af en mundfuld at tage stilling til, og det er jo aldrig for sent at skifte retning - det er der nok mange herinde, der har mærket på egen krop. Bare tag det stille og roligt og lad ikke Berthel Haarder stresse dig - vi kan ikke alle sammen gå fra 9. til en ungdomsuddannelse og videre i job uden at stoppe op og få vejret en gang. I sidste ende vil arbejdsgiverne alligevel nok hellere have "Peter" og "Sarah", der tog et sabbatår i Indien eller lavet andre ting, der har givet dem indblik i den "virkelige verden" uden for skolebænken.

Håber du finder lige præcis det, du brænder for :)

//Julie

P.S. Hvis du ikke allerede har været inde og snuse, så prøv at tage et kig på www.ug.dk - der kan du sikkert finde mange flere gode råd om valg af uddannelse.

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 22:29

Hej.

Du lyder som et kreativt menneske, når du skriver digte og maler. Og kreative mennesker passer ikke altid ind i meget faste rammer. Samtidig kan du også godt lide mennesker. Er du god til sprog? Har du tænkt i retning af at blive guide i udlandet - et levende job, som giver en masse erfaring med mennesker, og hvor to dage ikke er ens.

Når du er glad for at digte, hvad så med et job som bibliotekar, så du beskæftiger dig både med mennesker og litteratur på én gang.

Som før nævnt her i tråden, så behøver et job eller en uddannelse ikke være for livet. Jeg tog selv en kort uddannelse som engelsk/dansk korrespondent og arbejdede en del år som chefsekretær. Havde altid haft lyst til at skrive, hvilket jeg senere begyndte på samtidig med fuldtidsjob. Til sidst droppede jeg sekretærjobbet, er nu forfatter og freelance tekstforfatter.

Der er ingen facitliste i livets skole. Ikke noget rigtigt og forkert. Du skal nok finde din egen vej, hvis du går efter det, du brænder for. Afprøv dig selv på alle mulige måder, indtil du finder det helt rigtige for dig. Prøv med småjobs inden for forskellige brancher. Måske noget med dyr? Eller noget med børn? Eller sætte bøger op på biblioteket? Lige pludselig vil der være noget, der fanger dig.

Du ønskes al mulig held og lykke.

Sommerhilsen

Anne Øgendahl

forfatter til bogen "Dyrk dit talent"

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Fra Hyrup
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 266
Fra  BRIGITTA MATHILDE Reolmontøren Skrevet kl. 11:10

Besøg evt. dit lokale jobcenter...

De har et computerprogram - maxie due - med 100 spørgsmål til ønsker vedr. job....

"kan du lide at arbejde udendørs? - computerarbejde - arbejde med mennesker etc."

Efter besvarelsen af alle spørgsmål - finder den forskellige uddannelstyper, hvor dine valg indgår...

Ved hver uddannelse kan man efterfølgende læse både uddannelses og jobbeskrivelse, på de enkelte kategorier...

(også om økonomien under uddannelse) 

Bare en lille idé - til at sætte tingene i perspektiv... 

Søs

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)