Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

permalinks med danske karakterer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Min programmør er ved at færdiggøre et cms system for mig. Han spørger om hvordan jeg vil have mine permalinks når der er danske karakterer. Der er tre muligheder:

Omskrive de danske karakterer (æ = ae - ø = oe - å = aa) så url hedder:
.dk/aeble.html

Automatisk kode (eller hvad det nu hedder):
.dk/%c3%a6ble

Eller direk danske karakterer:
.dk/æble

Det jeg vil høre jer ad om er, om der er fordele og/eller ulemper ved nogle af disse?

På forhånd tak

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:08

BannerSalg.dk:

.dk/aeble.html

Det var jo så den rådgivning din programmør burde have givet dig ;)

Fordelen ved denne metode er at brugeren kan læse den. Søgemaskinerne kan også læse den men chancen for at nogen søger på "aeble" er nok lige lovlig lav.

BannerSalg.dk:

Automatisk kode (eller hvad det nu hedder):
.dk/%c3%a6ble

Hold dig langt fra det ... din programmør er doven hvis han laver sådan noget snask!

BannerSalg.dk:

Eller direk danske karakterer:
.dk/æble

Endnu væreru risikerer at nogen ikke kan se din side fordi de bruger et andet tegnsæt, måske forde man bruger en gammel mac, linux eller fordi man er på besøg i udlandet. Jeg har oplevet herhjemme i Danmark at en bruger med en computer med Tyrkisk tegnsæt fik en hjemmeside til at gå ned fordi den ikke kunne håndtere de tegn de smed efter den.

Det var selvfølgelig dårlig programmering men pointen er klar.

I Filnavne, url'er og andre systemting hedder det a-z plus måske lidt tal og nogle simple tegn.

Mit råd vil være at bruge jeres første løsning og så ellers generelt undgå æ,ø og å i url'er. Eller evt lave så indtastningsfeltet ikke godtager andet end a-z, A-Z og 0-9 og på den måde tvinge forfatteren på CMS'et til at tænke selv :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 00:38

Hej Mikkel,

Tak for svaret...

Min programmør er tyrker, så måske derfor han ikke kan rådgive mig om danske karakterer :) 

I det site jeg skal have lavet er jeg ikke interesseret i andre end danske besøgende. Så hvis nogle af de andre løsninger er bedre i forbindelse med SEO, så vil jeg foretrække det, end at udenlandske besøgende (eller de få danskere i udlandet) ikke kan komme ind på sitet.

Jeg har gode erfaringer med denne løsning i min blog: .dk/%c3%a6ble i forhold til søgemaskiner. Ved ikke om det bare har været tilfældigt, men resultaterne har været bedre med denne, end med .dk/aeble

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:44

Søgemaskinen kan forstå dine HTML Glyffer og de betyder rent faktisk"æ" og "ø" og "å" så hvis vi ignorer det med at brugeren skal kunne læse det er det nok godt nok. Jeg ved ikke helt præcis hvodan google ville tage det (men det ved andre sikkert) men en løsning hvor du laver samtlige muligheder og så laver en permanent redirect til den anden, ville nok være det bedste.

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 16:33

en hurtig søgning på f.eks. "æble" viser at både æble og aeble bliver highlighted... så søgemaskinerne må godt kunne finde ud af at ae = æ.

Men til gengæld kan jeg også se at en side som f.eks. wikipedia har Æ i deres url'er... så det er nok lidt hip som hap med hvad man bruger!

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9749
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:19

Du skal vælge phonetisk omskrivning - dit første eksempel. Både søgemaskiner og brugere har klart lettest ved at læse dem.

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 18:28

Tak for jeres svar...

Mikkel... Er det bare rent tilfældigt at resultaterne i søgemaskinerne med eksempel 2 "virker" bedre?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)