Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Netto kontant, x dage - hvor få dage må man give?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Sep 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg udsender en faktura til privatkunder, hvor kort betalingsfrist må jeg så give?

Altså er der en regel der siger at kunden max, skal have netto kontant 5 dage, eller må der gerne gives f.eks. kun 2 eller 3 dage? 

Mvh. Kasper

Spar porto (åbner i nyt vindue) hvis du udsender mange fakturaer, rykkere eller salgsbreve

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:09

Hej Kasper!

Ja...det må du godt.

I praksis forståes netto kontant oftest som 8 dage netto.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:35

Du bestemmer selv din tidsfrist for betaling. Og loven foreskriver, at kunden skal betale, når du beder om det. Så husk endelig at sætte en dato *S*. Du kan godt bruge 2-3 dage. Kunden skal selvfølgelig have en chance for at kunne indbetale. Så hvis du sender faktura med posten er det nok lige lovlig kort tid. Det skal jo også give mening for kunden - ellers overholder de alligevel ikke fristen og overskrider den - og så kan du begynde at rykke og opkræve morarenter og gebyrer i stor stil til gene for kunderne - og så bliver de jo væk. Alternativt får du alligevel pengene senere, og som Peter skriver så bruges ofte 8 dage netto, så den vil jeg da også anbefale.

Hilsen Jakob  

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 09:10

Jeg mener at betalingsbetingelsen:

Netto: Forstås at man så giver 8 dages kredit, netop under hensyntagen til, at der skal gives tid til at kunne betale. Og hvis dette forgår via postvæsenet er der ekspeditionstid at tage hensyn til.

Netto kontant: Er en kortere kredittid. Derfor også ordet netto. Denne bør så hedde f.eks. netto efterfulgt af dage, som f.eks. "netto kontant eller 4 dage".

Ib Abildgaard

Råd & Mal   

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:36

Jeg benytter: 'til omgående betaling' og netto 8 dage, og starter med at rykke efter 8 dage.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)