Veninden som kommer fra Letland købte vare i sit hjemland til brug i sin skønhedsklinik. Har betalt 18% moms for varerne i Letland.
Hun har talt med skat de siger hun kan trække de 18% fra i moms. Skal der angives noget på momsangivelsen.
Har tænkt at bogføre således : Varekøb uden moms debiteres vareforbrug
moms på 18% debiters købsmoms
samlet beløb krediters drifkontoen
Der bliver ikke lavet erhvervelsesmoms når hun har betalt moms i Letland er det korrekt. Skal der betales told. Syntes det er svært at gennemskue reglerne. Har ikke kunne finde et svar på dette spørgsmål på skats hjemmeside.
Jeg er bange for, at din veninde har fået forkerte oplysninger eller forstået dem forkert, da hun talte med SKAT. For den lettiske moms kan ikke trækkes fra i den danske momsafregning. Har din veninde et cvr-nummer, vil hun kunne købe varer momsfrit (der skal så beregnes men ikke betales en erhvervelsesmoms under forudsætning af, at varerne er købt til videresalg).
Din veninde skal søge om at få momsen retur i Letland. Her er kontaktoplysningerne:
Hej - hvordan bogføres den moms man har betalt i udlandet og senere kan søge om at få tilbage?
Jeg har også købt nogle småting i Tyskland og betalt 19% tysk moms. Hvis vi nu siger jeg har betalt 119kr inkl. moms skal jeg vel beregne erhvervelsesmoms af de 100kr (25kr). Hvor gør jeg af de 19kr som jeg rent faktisk har lagt ud og måske vil søge at få tilbage engang næste år?