Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hosting - En god ide?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino IT eksperter!

Jeg skal have etableret et IT system og står nu med overvejelsen om jeg skal vælge hostet løsning eller selv have en serverløsning. Jeg har naturligvis drøftet det med et IT firma, men da jeg ikke selv er ekspert på området, så kunne det være fedt med en masse input til de ting man skal være opmærksom på og hvad der er for og imod de 2 nedenstående løsninger, så jeg har lidt mere at forholde mig til overfor det IT firmaet foreslår.

Krav og oplysninger:

- Pt. 100 brugere men selvfølgelig med mulighed for flere (dvs ikke Small Business Server 2003... er der i øvrigt nogen som ved om grænsen også er 75 i SBS2008?)

-  Pt. 6 fysiske lokationer i DK med mulighed for 10/10 Mbit som minimum

- Fælles domæne, mail, og filadgang, samt webmail (OWA)

- Filer er normalt kun op til 10 MB og der arbejdes for 95/100 lokalt på egen PC og kun backup flyttes på server.

- Ingen filer deles af flere brugere

- Adgang til filer fra hvor som helst via VPN eller SSL (helst noget som ikke kræver installation på klienten, men stadig er sikkert, fx med token)

- Terminalserver for adgang til især regnskabsprogram fra alle lokationer.

Option 1:

Lokal Server med exchange og fildeling (for hovedkontoret) og Terminal Server på hovedkontoret. Lokal filserver på hver lokation. VPN/SSL fra alle andre lokationer og steder i øvrigt.

Option 2:

Hostet løsning af alt ovenstående "ude i byen" hos anerkendt leverandør, så ingen data ligger lokalt.

Skulle der være andre løsninger, fx en mellemting med kun hosted exchange, så er I da også velkomne til at komme med Jeres mening til det.

På forhånd tak

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:11

Hej Hr Jensen.

Udfra ovenstående ville jeg ikke vælge en 100% ekstern hostet løsning, hvis du har 100+ brugere fordelt på 6 lokaliteter er det i snit 17 brugere pr adresse.

Så der vil der være en ret stor belastning af båndbredden hvis alting skal foregå remote, medmindre du naturligvis kan få en betydeligt højere hastighed end f.eks. 10/10 Mbit - Jeg har en 20/10 Mbit vdsl-forbindelse fra TDC på mit kontor her i Århus C, men lige så snart du bevæger dig ud af de større byer (hvis du gør det) så er det næppe noget de kan levere.

Så jeg vil, udfra de tilgængelige oplysninger gå efter en lokal løsning, evt en server i hver afdeling, med central backup og exchange-server fælles for alle.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 17. Nov 07
Skrevet kl. 19:08

Hej Anders,

Tak for dit hurtige svar.

Fordelingen er således på lokationerne, at de 45 brugere er på hovedkontoret. Deudover er der en lokation med 20 brugere og de øvrige har ca. 10 brugere.

Det er netop sådan noget som båndbredde jeg er i tvivl om vil fungere godt i praksis, eller rettere er i tvivl om hvor stor skal være. Jeg har ladet mig fortælle at 10/10 ville fungere fint til dette.

Hvis det skal være en lokal løsning, så kan det kun være på filniveau, da der jo kun kan være en exchange i et domæne - det er sådan du mener ikke?

/JJ

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 19:11

Hej Jensen

Da jeg ikke arbejder med windowsbaserede serverløsninger til daglig, var mine betragtninger på et lidt mere abstrakt plan, hvilket jeg håber mit svar også gav udtryk for.

Du må kunne få jeres leverandør af windowsløsningerne til at kunne anslå den nødvendige båndbredde pr bruger for at kunne køre tingene remote.

Og jo, jeg mente at der skulle være en enkelt central exchange, og så filservere ude i afdelingerne, hvor man så kan bruge VPN ind til filserveren i afdelingen. Jeg vil umiddelbart tro at det vil være den optimale løsning.

Tilmeldt 17. Nov 07
Skrevet kl. 19:24

Hej Anders,

Fair nok, og ja de har jo så sagt at 10/10 er helt fint, men det er jo ikke nødvendigvis brugernes opfattelse når systemet står færdigt, så det er vist mere noget erfaring man må basere det på.

/JJ

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 19:27

Du kan jo altid kontakte TDC og høre hvilke hastigheder de kan levere på adressen, det kan de oplyse direkte i telefonen.

Og når du så bestiller linjer til de forskellige lokaliteter, så husk at bestille udvidet fejlservice (Maks. 1 time inden fejlretning påbegyndes, maks. 3 timer inden der er en tekniker på stedet)

- Det koster omkring 100 kroner ekstra pr måned og er givet rigtig godt ud hvis linjen skulle fejle og man ikke kan undvære den i flere dage/uger i værste fald.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 14:41

Hej Jensen,

Jeg ville nok med 100 brugere kigge på en hosted løsning, baseret på Citrix. Citrix trækker næsten ingen båndbredde i forhold til fx Remote Desktop.

Citrix giver dig desuden nogle gode muligheder for adgang uanset hvor du er henne af. Du har alle data samlet 1 sted og backup mv er nemmere at administere fremfor noget backup fra enkelte filservere på hver lokation.

Kører i med nogen specielle applikationer ?

Tilmeldt 17. Nov 07
Skrevet kl. 15:52

Hej Smith,

Tak for dit svar.

Med hensyn til Citrix er jeg helt på udebane, da jeg kun har hørt det omtalt og aldrig set det anvendt. Så det var da i hvert fald en ting jeg ikke havde med i overvejelserne. Har du et godt link til en god beskrivelse af det, så må du meget gerne smide det til mig, ellers goggler jeg lidt rundt for at se mere om det.

Har du en ide om hvad prisen pr. bruger bør ligge omkring ved en hosted dedikeret (ikke delt fysisk hardware) løsning (ved godt at det vil variere i forhold til en masse specifikke valg, men bare et cirkaområde). Jeg har umiddelbart hørt en pris på ca. 400 DKK pr. bruger pr. måned, men dvs. 40.000 om måneden, og det er jo i nærheden af 2 mio. DKK på 4 år, hvilket man trods alt kan købe en del server for selv inkl. vedligeholdelse. Det kan jeg ikke helt få til at hænge sammen med at et hostingcenter jo netop har stortdriftsfordelene.

Vi kører mange specielle applikationer, men kun på klient niveau, dvs ingen krav til servere, kun lokalt på bærbare og stationære. 95/100 brugere er i øvrigt bærbare PCér som kun gennemsnitningt 2/3 af tiden er "på". Dog er der samlet set 3 CAD brugere - alle på hovedkontoret.

/JJ

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)