Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum - hvordan bogfører jeg det?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan skal jeg rent praktisk bogføre et depositum?

Mine shops er 'hjemmelavet' og derfor har jeg ingen forud-definerede funktioner at læne mig op ad, til gengæld kan jeg lave det som det passer mig, når jeg får fundet ud af hvordan det skal gøres rent juridisk.

Spørgsmålet er:

1) Kunden opretter en ordre på 10.000 kr.

2) Jeg opkræver ham 5.000 i depositum

3) Pengene (5.000,-) bliver indsat på min konto

Depositummet skal bogføres på en eller anden måde som forudbetaling, men hvordan?

Og når kunden får sine varer skal jeg jo så fakturere ham for 5.000 yderligere så han i alt har betalt 10.000, men hvordan skal hans faktura se ud?

Skal han have en faktura på 10.000 hvor der slet ikke figurerer noget depositum og hvordan holder jeg så rede i de 5.000 han har forudbetalt rent bogføringsmæssigt?

StylingShop.dk - design dit eget postkasseskilt 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:09

Der er flere forskellige måder at gøre det på.

Spørgsmålet er, om faktura 1 er en forudbetaling (som skal bogføres som "forudbetaling/depositum" i passiverne) eller et salg. Det er bogføringsmæssigt lettest - og formentlig også mest korrekt - hvis du bogfører det som et salg. Hvis du bogfører det som "forudbetaling", vil du ikke indtægtsføre pengene, før hele betalingen er faldet, og dermed skyder du f.eks. momsen foran dig.

Faktura 2 skal hedde: Salg: 10.000 kr. minus forudbetalt depositum 5.000 = 5.000 kr.

Hvis faktura 1 er behandlet som salg og derfor både indtægtsført og momset ved udstedelsen, skal faktura 2 også bare bogføres som salg.

Hvis faktura 1 er behandlet som forudbetaling (depositum), så skal den konto, pengene har stået på i passiverne, tømmes - dvs. debiteres - og beløbet overføres til salgskontoen, når faktura 2 bogføres.

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 21:54

Det lyder lidt som jeg havde tænkt mig at gøre det:

Altså lave 1 faktura på 5000,- og endnu en faktura på 10.000 minus depositummet på 5.000?

Er det korrekt forstået?

For så får kunden reelt 2 faktura sammen med sine varer, ikke?

Altså 2 faktura'er på hver 5.000 ?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:21

Ja, det vil være den letteste og mest korrekte løsning under forudsætning af, at de første 5.000 kr. er en forudbetaling og ikke et depositum (som normalt skal returneres).

Kunden får to fakturaer: Den ene, når hun skal betale de første 5.000 kr. forud og den anden, når varen leveres og restbetalingen skal finde sted. 

Fra Hjørring
Tilmeldt 11. Feb 06
Skrevet kl. 16:26

Nu har jeg lavet det således:

1) Kunden opretter en ordre (A) på 10.000

2) Jeg aktiverer "Opret forudbetaling" og der oprettes endnu en ordre (B) på 50% af fakturabeløbet fra ordre A.
    Samtidig oprettes der en ordrelinie i Ordre A der modregner beløbet fra ordre B

3) Kunden betaler ordre B (5.000 kr.) og modtager en faktura på dette

4) Når jeg afsender varen til kunden får han fakturaen på ordre A, som er på 10.000 - forudbetalingen på 5.000,- altså ialt 5.000

Det er bogføringsmæssigt og teknisk den nemmeste måde for mig at gøre det og er, som jeg ser det, lige netop den måde du beskriver hvorpå det skal gøres.

Tak for hjælpen.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 40
Fra  NemBankBox.dk Skrevet kl. 22:01

Ordene, delbetaling, forudbetaling og depositum...

Hvad er det bedst at kalde 1. beløb, som man stiller i sikkerhed, for en betaling.

Fx. badeværelset koster 10.000 kr. at lave, men man stiller 2500 kr. i sikkerhed for at påbegynde et arbejde.

Betal for en serviceydelse til nogle du IKKE kender? Brug nembankbox.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:04

Jeg ville kalde det forudbetaling, hvis det er et beløb, som betales, inden arbejdet går i gang men som siden bliver en del af den samlede betaling. Depositum bruges kun, hvis du vil betale beløbet tilbage på et senere tidspunkt.

Dbh.
Anette

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 23:25

Typisk kalder man det vel også for a conto betaling.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)