Hvordan skal jeg rent praktisk bogføre et depositum? Mine shops er 'hjemmelavet' og derfor har jeg ingen forud-definerede funktioner at læne mig op ad, til gengæld kan jeg lave det som det passer mig, når jeg får fundet ud af hvordan det skal gøres rent juridisk. Spørgsmålet er: 1) Kunden opretter en ordre på 10.000 kr. 2) Jeg opkræver ham 5.000 i depositum 3) Pengene (5.000,-) bliver indsat på min konto Depositummet skal bogføres på en eller anden måde som forudbetaling, men hvordan? Og når kunden får sine varer skal jeg jo så fakturere ham for 5.000 yderligere så han i alt har betalt 10.000, men hvordan skal hans faktura se ud? Skal han have en faktura på 10.000 hvor der slet ikke figurerer noget depositum og hvordan holder jeg så rede i de 5.000 han har forudbetalt rent bogføringsmæssigt? |
Der er flere forskellige måder at gøre det på.
Spørgsmålet er, om faktura 1 er en forudbetaling (som skal bogføres som "forudbetaling/depositum" i passiverne) eller et salg. Det er bogføringsmæssigt lettest - og formentlig også mest korrekt - hvis du bogfører det som et salg. Hvis du bogfører det som "forudbetaling", vil du ikke indtægtsføre pengene, før hele betalingen er faldet, og dermed skyder du f.eks. momsen foran dig.
Faktura 2 skal hedde: Salg: 10.000 kr. minus forudbetalt depositum 5.000 = 5.000 kr.
Hvis faktura 1 er behandlet som salg og derfor både indtægtsført og momset ved udstedelsen, skal faktura 2 også bare bogføres som salg.
Hvis faktura 1 er behandlet som forudbetaling (depositum), så skal den konto, pengene har stået på i passiverne, tømmes - dvs. debiteres - og beløbet overføres til salgskontoen, når faktura 2 bogføres.