Jeg kan se, at i mange webshops i USA kan man som kunde forudbestille/reservere en vare fra en kommende kollektion. Webshoppene kræver så, at man enten betaler det fulde beløb eller mindst halvdelen forud. Og de forbeholder sig så ret til at beholde 25% hvis kunden fortryder, når varen kommer hjem.... I den børnetøjsbutik jeg er igang med at åbne, både på nettet og som fysisk butik, vil jeg også gerne benytte dette system og så er mit spørgsmål..... må man det i Danmark, altså kræve penge på forhånd og beholde et beløb, hvis ikke folk vil have den alligevel,.... Folk bliver selvfølgelig oplyst om det ved bestillingen
I en fysisk forretning må du gerne opkræve forudbetaling eller depositum - også på 100%. Du må også gerne beholde 25% hvis kunden fortryder. Du skal bare oplyse om det ved købet, så kunden ikke er i tvivl om, hvad der er indgået af aftale. Du skal selvfølgelig være opmærksom på, hvad fortrydelsesårsagen er. Hvis det handler om mangler kan du ikke beholde noget - og en mangel kan eks. også være for sent levering, så det er en god ide at det på forhånd er aftalt, hvornår levering foreligger, så både kunden og du er enige om det.
Ved internetsalg kan du også opkræve depositum - bare sådan at kunden har fået det oplyst ved købet. Du skal lige sikre dig ved betaling, at der på fakturaen står at det er depositum for købet og ikke betaling for varen. Du må nemlig ikke hæve betaling for en vare, før du har afsendt varen. Du skal dog være opmærksom på, at der ved internetsalg er en fortrydelsesret, så hvis kunden fortryder inden 14 dage efter varen er modtaget, kan kunden dog ophæve købet i sin helhed - og du skal tilbagebetale alle pengene. Fortrydelsesretten er indført for at kunden kan se varen inden endelig køb og det kan du ikke komme udenom ved at aftale noget andet.
Det med at man godt må i en fysisk butik, gælder det også hvis kunden der ikke har set varen andet end på billedet? for når det er kommende kollektioner, har man jo ikke tøjet fysisk endnu.
Med hensyn til internethandlen kender jeg godt det med de 14 dages fortrydelsesret, men her tænker jeg mere på, hvis folk bestiller varen og så springer fra når jeg har bestilt varen til dem, men ikke har fået den sendt endnu. Altså hvis fx. en kunde bestiller en kjole en måned inden den kommer og så fortryder dagen før jeg får varen og inden at kunden har set varen?
Ja, der har været mange andre tråde på Amino med alverdens kreative forsøg på at undgå den 14 dages fortrydelelsesret - men hvr gang uden held. Jeg tror ikke du skal satse på at slippe udenom den :)
Nu er det nu ikke et kreativt forsøg på at undgå en fortrydelsesret, men omvendt gider jeg heller ikke stå med fx. 20 kjoler, som ikke ville være bestilt hjem, hvis ikke folk havde bestilt dem.
Er der noget specialtilpasning på de ting du bestiller hjem til kunderne eller er det "standard"?
Mht. den måde de gør det på i USA, har vi (heldigvis) et andet lovgrundlag i Danmark og man kan derfor ikke gøre det på helt samme måde med et deposita.
På online betalinger fungere det på den måde at beløbet (det fulde beløb), først bliver "autoriseret" (reserveret) på kundens kort og du derved er sikker på at få pengene indenfor den periode PBS eller anden indløser garantere dig pengene. Du kan til enhver tid forny denne reservation af pengene, så du løbende er sikker på at der er dækning og at reservationen er gældende.