Jeg bryder så ind her i forummet med en utraditionel og lidt "fræk idé". Som nogle af jer måske ved, står jeg bag velgørenhedskonceptet ENGODSAG.DK, www.engodsag.dk sammen med Mads Ellegaard. Vi har opbakning fra 90 af landets største hjælpeorganisationer, og jeg har længe gået med idéen om, at man burde lave en landsdækkende indsamling over nettet ... og vise alle i den "fysiske" verden, at internettet sparker røv - også til sådanne formål. Vi har indtil videre indsamlet knap 1 mio. kr. til gode formål, men det er jo ingenting i forhold til de 25 mio., som Kræftens Bekæmpelse skaffer hvert år, når de stemmer dørklokker. Jeg har nogle tanker i forhold til dette, men vil gerne høre jeres kreative inspark.
1) Vi starter en blog-bølge, hvor alle linker fra velgørenhed, indsamling etc. til ENGODSAG.DK, og vi smider så indsamlingen på forsiden med link til direkte donationer. DeMib - har du gode idéer her? Og hvordan kan søgemaskinerne optimeres til dette - og ville du være frisk på forsøget?
2) Netværket af medier i FDIM aktiveres og inddrages i kampagnen med eksponering. Eller kender I andre netværk, som ville være ligså stærke?
3) Vi laver en unik viral kampagne, som sætter fokus på dette og indeholder en videobesked eller lignende, så det bliver personligt lidt i stil med, at en indsamler banker på din dør og beder om en donation. Nogle der har kontakter her?
Udfordringen er netop det sidste - at genskabe lidt af den effekt, som en indsamler ved din dør giver, for ellers bliver det aldrig landsdækkende og stort nok. Formålet vedtages i fællesskab, og vi kan få mange af organisationerne til at give den en marketing-skalle, men hvordan får vi gjort nok opmærksom på det online til, at det virkelig rykker? Håber på jeres input. |
Hey Jonathan
Du er jo klart min favorit herinde så jeg kommer lige med min kongeidé på på dette!
Efterhånden er det jo selvsagt at pengene går til nogen der lider nød, nogen der efterforsker i medicin og noget i den stil, og det kan man jo ikke sige nej til. Hvis du skal ramme bredt skal du ramme noget der er aktuelt - som da New Orleans blev skyllet væk, eller da Tsunami bølgen var på besøg. Dog kan man jo ikke bare lige lave en "aktuel sag" men istedet bliver du nødt til at vente - og så være klar på minuttet. Skabe netværket, gøre det klar og derfra skal du bare kunne trykke på en knap så ruller det. Dog er der én enkelt "udvej"........
Nu siger jeg ikke bare dét her fordi jeg er i musikbranchen (løgn!) men er det ikke på tide at vi samler ind til noget der interessere os alle!, noget vi ikke kan leve uden! noget som folk brænder for hver dag, noget som hårdtslidende kunstnere skaber til dig og mig så vi kan blive underholdt og få et smil på læben. Musikken er ved at dø! Salgstallene falder fra år til år. Folk har ingen moral vedr. musik. Der bliver stjålet med arme og ben, hver dag. se : http://www.pladebranchen.nu/?id=307
År/Year
Stk./Units
1995
15.708
1996
18.353
1997
18.750
1998
18.263
1999
18.805