Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms for en dummy

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 23
Fra  ABC Booking Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejza der allesammne.... En superside den her ;-)

Jeg har lige et par spørgsmål ang. moms-vejen... Jeg har  ikke helt fattet det...
 
Hvis vi nu forudsætter jeg er momsreg. og vil købe en vare for 100,- (ex-moms)
Betaler jeg så KUN de 100,- til min leverandør??? OG indsætter en købsmoms i mit regnskab( hvilket jo så er en ''slags'' fiktivt beløb indtil videre)
ELLER betaler jeg de 100,- + moms''en til min leverandør??
 
Hvis jeg så vil sælge varen for 110,- (fortjeneste på 10,-) så blir momsen jo her 110*0.25 = 27,5,-
Altså salgs-momsen bliver mere end købsmomsen (her skal jeg så tilskrive mit regnskab en salgspris ex-moms + en salgsmoms)
 
I sidste ende vil jeg jo så ende med at få en difference i mit regnskab på salgs- og købsmoms hvor salgsmomsen sandsynligvis vil være den største post, er det så den difference jeg skal betale til told&skat????
 
Altså hvis salgsmomsen er størst skal jeg indbetale til told&skat og HVIS
købsmomsen er størst, ja hvad så???
Forudsat at man betaler momsen (midlertidigt) ved leverandøren, skal jeg vel have penge tilbage??
 
Jerg håber der er nogle der kan klarlægge handelsprocessen for mig, da jeg er noget i tvivl om hvordan det helt specifikt foregår....
Bl.a HVIS man f.eks IKKE betaler moms ved sin leverandør, men man får jo moms''en ved salget (til private) har man så de penge indtil moms-afregning til evt. at kunne trække renter osv...
 
 
Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/9/2006 12:20:44 PM Forfatter:acoustika

Hejza der allesammne.... En superside den her ;-)

Jeg har lige et par spørgsmål ang. moms-vejen... Jeg har  ikke helt fattet det...
Hvis vi nu forudsætter jeg er momsreg. og vil købe en vare for 100,- (ex-moms)
Betaler jeg så KUN de 100,- til min leverandør??? OG indsætter en købsmoms i mit regnskab( hvilket jo så er en 'slags' fiktivt beløb indtil videre)
ELLER betaler jeg de 100,- + moms'en til min leverandør??
Hvis jeg så vil sælge varen for 110,- (fortjeneste på 10,-) så blir momsen jo her 110*0.25 = 27,5,-
Altså salgs-momsen bliver mere end købsmomsen (her skal jeg så tilskrive mit regnskab en salgspris ex-moms + en salgsmoms)
I sidste ende vil jeg jo så ende med at få en difference i mit regnskab på salgs- og købsmoms hvor salgsmomsen sandsynligvis vil være den største post, er det så den difference jeg skal betale til told&skat????
Altså hvis salgsmomsen er størst skal jeg indbetale til told&skat og HVIS
købsmomsen er størst, ja hvad så???
Forudsat at man betaler momsen (midlertidigt) ved leverandøren, skal jeg vel have penge tilbage??
Jerg håber der er nogle der kan klarlægge handelsprocessen for mig, da jeg er noget i tvivl om hvordan det helt specifikt foregår....
Bl.a HVIS man f.eks IKKE betaler moms ved sin leverandør, men man får jo moms'en ved salget (til private) har man så de penge indtil moms-afregning til evt. at kunne trække renter osv...
 
Du betaler 100 kr. + 25% moms for varen til din leverandør: 100 x 1,25 = 125 kr..
Når du vil sælge den, skal du lægge 25% til. Eks. Du vil sælge den til 200 kr., så vi laver regnestykket 200 x 0,8 = 160 kr.. De 160 er salgsprisen uden moms. Herved vil salgsmomsen udgøre 40 kr..
 
Købsmomsen er altså i dette tilfælde: 125 x 0,2 = 25 kr..
Salgsmomsen er til gengæld: 200 x 0,2 = 40 kr..
 
Købsmomsen er fradragsberettiget. Du skal blot oplyse den til SKAT i dit momsregnskab, så får du den indsat på din nemkonto.
Salgsmomsen skal du også oplyse, men den skal du betale til SKAT.

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)