Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab og varelager

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg kæmper med mit årsregnskab og håber at kunne få lidt gode råd fra jer.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som bla. driver en webshop med salg af produkter. 

Jeg er i tvivl om de egentlige krav til årsregnskabet (1) samt om hvordan jeg skal indføre mit varelager på årsregnskabet (2).

(1) Jeg har lavet følgende opstilling til mit årsregnskab:

Nettoomsætning 64980
Driftsudgifter 76591

Udspecificering af omsætning
Salg af ydelser 29018
Salg af produkter 35982

Udspecificering af driftsudgifter
Produkter 56714
Kontorartikler og bøger 2853
Småanskaffelser 2362
Software, registreringer og licenser 6585
Porto, emballage og gebyrer 6615
Services og abonnementer 1233
Annoncer og reklame 229

Resultat -11611

Er dette tilstrækkeligt for et årsregnskab, eller skal jeg have aktiver og passiver med også? (jeg kender ikke til disse begreber, kan de forklares på en simpel måde?)

Er udgifterne tilstrækkeligt udspecificeret? 

(2)

Jeg har optalt mit varelager og det udgør ved udgangen af 2007 en værdi af ca. 20000. Der er en smule svind ift. det egentlige regnskab, da nogle produkter frasorteres grundet defekter og andre til afprøvning af mig. Derudover overføres nogle produkter også til brug i firmaet.

Jeg vil gerne vide varelagerets værdi påvirker mit årsresultat? I så fald vil jeg stå med et overskud på lidt over otte tusind, af hvilke jeg skal betale skat, da der så er tale om personlig indkomst?

Findes der en måde, hvor jeg kan beholde varerne "i firmaet" eller hvordan fungerer det? Og hvordan fungerer det når jeg påbegynder et nyt regnskabsår?

Håber spørgsmålene er til at forstå. 

Jeg er klar over at jeg på sigt har brug for noget revisorbistand, men da deadline for den udvidede selvangivelse nærmer sig, vil jeg gerne selv ordne regnskabet denne gang. Og til næste år involvere en revisor.

Det var mange spørgsmål, håber I kan hjælpe. 

På forhånd tak!

Mvh

Mathies

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:51

Hej!

Der skal foreligge en balance også(Aktiver/Passiver)

Dit varelager påvirker resultatet, idet det skal indtægtsføres i

dit vareforbrug i driften.

Året efter vil det så være forskydningen fra primo varelager til ultimo varelager,

der påvirker dit vareforbrug, og dermed driften.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 09:07

Du har registreret følgende udgifter: 

Produkter 56714

Dette er nok en fejl. På det tidspunkt du køber varerne er det en investering og IKKE en udgift.Varerne bogføres på "varelager". Når du sælger en vare flytter du den fra "varelager" til "forbrugt af varelager".

Så istedet for Produkter 56.714 vil du have Forbrugt varelager 36.714,  og så vil du have for 20.000 kr aktiver i varelageret (cirka).

Tilmeldt 22. Jun 08
Skrevet kl. 10:21

Jeg takker mange gange for svarene.

Jeg er dog stadig ikke sikker på jeg forstår det hele, så her følger et nyt forsøg på opstilling af årsregnskab:

Nettoomsætning 64980 (note 1)
Driftsudgifter 19877 (note 2)
Indkøb af varelager 56714
Varelager ultimo 19342 (optalt)
Vareforbrug 35982
Difference i varelager 1390 (valutakurser, afrundinger, fejloptælling - er det grund nok?)

Resultat 3029

Note 1: Udspecificering af omsætning
Salg af ydelser 29018
Salg af produkter 35982

Note 2: Udspecificering af driftsudgifter
Kontorartikler og bøger 2853
Småanskaffelser 2362
Software, registreringer og licenser 6585
Porto, emballage og gebyrer 6615
Services og abonnementer 1233
Annoncer og reklame 229

Er ovenstående et korrekt og fyldestgørende årsregnskab? Eller skal aktiver/passiver skrives for sig - hvordan gør jeg det?
Jeg er i tvivl om hvordan man bogfører differencen i varelageret samt hvordan jeg bogfører at varer går fra varelageret til driftsudgifter.

Da varelager ultimo tæller som overskud i virksomheden vil jeg blive beskattet af dette? Hvordan får jeg så varelageret bogført for næste regnskabsår?
Eksempel:

Indkøb af varelager 31493
Varelager primo 19342
Varelager ultimo 50835
Vareforbrug 9582
Resultat 41352

Tak igen!!

Mvh

Mathies

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:23

Hej Mathies

Måske du skulle bide i det sure æble og hyre en revisor til at udfylde selvangivelsen ud et er ret rodet, og du kommer nemt til at lave en forkert opgørelse til SKAT.

Tilmeldt 22. Jun 08
Skrevet kl. 20:49

Jesper>> Du har helt ret. Jeg har aftalt et møde med Morten / Lemo og forhåbentlig kan han hjælpe med at løse mine "problemer".

Så slipper jeg (forhåbentlig) for at bekymre mig mere om det. 

Jeg vil gerne takke for alle indlæg.

Dbh

Mathies 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)