Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af ideer?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det har ikke været noget problem da jeg ikke har været bange for denne problemstilling, for som jeg ser på det så sidder jeg jo med hele idebaggrunden for projektet, og man har jo ALDRIG fået det hele ned på papir, når det er noget man inderligt brænder for, så går man konstant og udvikler ideen til noget nær det perfekte, det er jo en af flere grunde til jeg mødes med køberne flere gange EFTER salget for at dels give dem de oplysninger jeg ikke har på papir og dels for at hjælpe køberne med tolkningen af mine ideer.

Det største problem er at sætte en pris på et projekt. For man laver jo altid budgetter og kan se der er et overskud på det og det, men hvad er selve ideen VÆRD?

Det jeg har lagt til grund for mine priser på de solgte projekter, er hvor mange timer jeg har brugt på dem og om jeg har haft udgifter i den forbindelse.

Venligst

René Buch

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 15:58
Dato: 4/6/2006 10:16:11 AM
Forfatter: korntrold

Hej

Det har ikke været noget problem da jeg ikke har været bange for denne problemstilling, for som jeg ser på det så sidder jeg jo med hele idebaggrunden for projektet, og man har jo ALDRIG fået det hele ned på papir, når det er noget man inderligt brænder for, så går man konstant og udvikler ideen til noget nær det perfekte, det er jo en af flere grunde til jeg mødes med køberne flere gange EFTER salget for at dels give dem de oplysninger jeg ikke har på papir og dels for at hjælpe køberne med tolkningen af mine ideer.

Det største problem er at sætte en pris på et projekt. For man laver jo altid budgetter og kan se der er et overskud på det og det, men hvad er selve ideen VÆRD?

Det jeg har lagt til grund for mine priser på de solgte projekter, er hvor mange timer jeg har brugt på dem og om jeg har haft udgifter i den forbindelse.

Der er bare noget jeg ikke forstår.
Hvordan foregår salget rent konkret?
Betaler køberen for et stykke papir med en korrekt nedskrevet ide om et projekt, eller betaler køber for en verbal forklaring på projektet?

Lyder jo meget interessant når man selv ligger inde med en ordentlig omgang ideer som man har skrevet ned i sin lille bog gennem snart 5 år

Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 13:03

Hej DJB

Det er en sammensætning af både alt der er på papir og alle de tanker, jeg har haft omkring porjekterne de får med, altså både den skriftlige del og alle de tanker og vendinger, jeg har haft omkring projekterne.

Det kan jo være en af de ting jeg har tænkt på omkring et projekt, er lige det køberen har ledt efter, selv om jeg måske ikke har fundet lyst til at bruge den del, men den del lige er det køberen har ledt efter.

Med et salg af et koncept / ide så kommer man ikke uden om en del ret så lange møder, for at forklare køberen om baggrunden for ideerne til konceptet.

Jeg gør det at alle møde med køber dem optager jeg på bånd, og giver en kopi til køber så de kan "huske" hele forløbet i detaljer, dels for at sikrer mig selv om jeg har fået sagt alt det køber har brug for at vide.

Venligst

René Buch

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 13:40
Syntes det lyder helt kanont, men er stadig lidt forundrende omkring det.
Men tanken om at kunne sælge et koncept er da over alt min forventning.

Det første jeg undre mig over er at du tør, og hvordan køberen tør.

Lad os tage din swingerclub koncept, som jeg fulgte med stor intresse. Lad os sige du holder 3 møder med 3 forskellige intresserede, du fremlægger hele konceptet.

Her kan jeg se en del problemstillinger. De kan i princippet stjæle iden, og begynde, da de med stor sansynlighed ikke er bange for du overhaler dem, ellers ville du nok ikke sælge. Så de kan i ro og mag arbejde vidre på det uden din viden, og starte op.

En anden problem stilling vil være at du faktisk kan sælge iden, men aligevel starte det op selv bagefter ?

Du kan faktisk sælge iden 3 gange hvis du var lidt kreativ.

Kan huske du ændrede planerne lige pludesligt, fra at starte det op på sjælland til at starte det op i Nordjylland tror jeg det var. Hvad sagde de til det, virker det ikke useriøst, forstod på dig at du ikke vidste ret meget omkirng jylland ? andet end det vi fortalte i tråden. Kan godt være det er mig som husker forkert.

Jeg kan huske det var million beløb som blev nævnt i swingerclub konceptet, for mig lyder det af lidt så at du næsten har har fået infriet din gæld på 3 projekter ? Har du solgt for billigt ?

Ellers lad os hører mere som du siger der ligger masser af projekter i skufferne rundt omkring, så det ville da være en kanon ide at sælge ud af det, hvis det kan lade sig gøre :)
Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 15:03
lytter lige med...

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 15:06
Dato: 4/9/2006 1:03:27 PM
Forfatter: korntrold

Hej DJB

Det er en sammensætning af både alt der er på papir og alle de tanker, jeg har haft omkring porjekterne de får med, altså både den skriftlige del og alle de tanker og vendinger, jeg har haft omkring projekterne.

Det kan jo være en af de ting jeg har tænkt på omkring et projekt, er lige det køberen har ledt efter, selv om jeg måske ikke har fundet lyst til at bruge den del, men den del lige er det køberen har ledt efter.

Med et salg af et koncept / ide så kommer man ikke uden om en del ret så lange møder, for at forklare køberen om baggrunden for ideerne til konceptet.

Jeg gør det at alle møde med køber dem optager jeg på bånd, og giver en kopi til køber så de kan ''huske'' hele forløbet i detaljer, dels for at sikrer mig selv om jeg har fået sagt alt det køber har brug for at vide.

Og hvorledes forløber handlen så? Hvordan "registrerer" man handelen som gennemført m.m.?

De penge du tjener på det, står det som en fast indkomst i dine papirer, så du også skal betale skaf af hele skidtet?
Er meget interesseret i at få at vide hvordan det præcis hænger sammen
Fra Næstved
Tilmeldt 26. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 18:14
til mk

det har ikke været på tale at sælge til flere, da jeg kun har fået en enkelt hendvendelse som kom som et lyn fra en klar himmel.

ja de kan stjæle ideen - det er ret svært at lægge op til et salg hvis man har mistillid til en køber fra starten - måske bare mig der er så naiv at jeg ikke har tænkt over dette - men har modsat heller ikke været begrænset af denne tanke da jeg ikke har haft den. Jeg ville aldrig kunne slippe afsted med synd på den måde du nævner mk for det vil med sikkerhed bidde mig i hale på et tidspunkt.

du husker lidt forkert jeg flyttetede mit projekt til nordjylland netop fordi jeg kender markendet på de kanter og der er kun en klub lige pt - modsat her på sjælland hvor der er omkring 30 stk.

måske har jeg solgt for billigt, men modsat har jeg vekslet mine ideer til kroner - ikke mange der gør det - måske fordi folk inderligt tror på sit eget held til at komme igang med dette, jeg har haft mere end svært ved at pris sætte mine ideer. det er bestemt ikke en let opgave og da tilbudet kom uventet så måtte jeg handle hurtigt.

til DJB

Min indtægt er ganske alm. indtægt som naturligvis opgives til skat, er fakruret som salg af ide / forretnings koncept. og jeg måtte desværre betale alt for meget i skat ...suk. ren b-skat.

min gæld er blevet mindre ja men den er ikke væk.

selve handlen (klubben) er gennemført gennem 7 møder - de første to med fremlæggelse af ideen og forventningerne - nr 3 pris og betalingen til mig - resten med detaljeret beskrivelse af mine ideer omkring den påtænkte klub med forretning politik, personale regler, indretning, farver, webside design og muligheder, budgetter, arrengementer, kundepleje, reklame oplæg - samlet har disse møder taget omkring 55 - 60 timer.

så for mig har det været ret så hårdt at komme igennem for det er jo køberne - som jeg ser det - der har fat i den lange ende nu når jeg godt ville sælge min ide.

kan oplyse den er solgt en udenlansk forretnings mand (resten er tavshedspligt)

Venligst

René Buch

Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 20:27
Det er ikke svært at beskytte sine ideer. Man skal bare være forberedt.

Mød op til det første møde med en fortrolighedserklæring. Den skal specificere følgende: hvilken ide I skal snakke om, hvem I & de er og hvad de skal betaler i erstatning, hvis de beslutter sig for at bruge ideen uden at betale jer.

Det er en god ide at du optager alle samtalerne, så de har dem til senere brug...og en god begrundelse for at have dokumentation på at du har snakket med dem om det.

Salget kan foregå ved at I laver en kontrakt, hvor ideen står beskrevet, at de ejer den nu, hvad du skal have for den og at du ikke længere må udnytte ideen forretningsmæssigt (og sandsynligvis heller ikke må fortælle nogen om den).

Rimeligt simpel og ligetil. Det handler bare om hele tiden juridisk at være klar over hvem der har brugsrettighederne til ideen.

A.
Side 2 ud af 2 (18 indlæg)