Hej Amino'er Nu har jeg surfet en del rundt i de mange indlæg omkring bogføring af løn til ejeren af et enkeltmandsfirma, men jeg synes indlæg og svar er for udetaljerede i forhold til bogføringen m.m. Jeg har oprettet mit enkeltmandsfirma i marts 2008 og anvender Summa Summarum som regnskabsprogram til bogføringen. Jeg har både haft udgifter og indtægter, men indtil nu ikke trukket løn ud til mig selv. Nu er min private likviditet ved at være lidt presset, og derfor vil jeg gerne udbetale "månedsløn" til mig selv de kommende 7 måneder af 2008 (juni-december). Firmaet er sundt med gode indtægter og en lys fremtid. For 2008 forventer jeg at have et overskud på kr. 175.000 i driftsregnskabet for 2008 - vel at mærke før jeg har trukket løn ud til mig selv. Jeg ønsker at overskudet skal udbetales som løn til mig selv, hvilket vil sige at de kr. 175.000 derfor skal udbetales med kr. 25.000 pr måned i de 7 resterende måneder af 2008. Og nu til mine egentlige spørgsmål: Hvordan bogfører jeg dette korrekt i Summa Summarum? Og hvordan bliver det synligt over for SKAT, hvor meget jeg personligt har fået i løn? Om muligt vil jeg gerne have meget fyldestgørende svar. Håber der sidder nogle "Revisorer" deruden som kan svare på dette.... Mvh. Hjorthen
|
Hej
1. Du bogfører din løn på en konto i status under "egenkapitalen" som du kalder "M/R dit navn". Debet og kredit bank.
2. Når du engang laver dit årsregnskab så opgiver du et virksomhedsoverskud på 175.000 til skattevæsenet, som du så betaler skat af. Du har mulighed for at betale en mindre skatteprocent hvis du vælger "virksomhedsordning" - den bruges typisk hvis du skal lave opsparing i firmaet.
3. Husk lige at de 25.000 ikke er din netto løn, men din bruttoløn (før skat).