Hvordan er det mest korrekt at arkivere/bogføre bilag der ikke har indflydelse på kassen ?. Eksempelvis når vi leverer og fakturerer en vare til en kunde (til demo) og efterfølgende tager den retur. Skal debet og kreditnota hæftes sammen og have et bilagsnummer ?
Og tak for svaret. Så det betyder altså at alle bilag ALTID skal bogføres og i kassebilagsmappen - også selvom det ikke er en bogføring der vedører kassen ? - sorry hvis jeg næsten spørger 2 gange :o) Jeg troede bare at kassekontoen skal "involveres" før at man kan tildele bilaget et kb nr.
Jeg kan godt se, at man på den måde altid kan finde et bilag på en hvilken som helst bevægelse, der er foretaget.
Ja.præcist som Peter beskriver. Det, du kalder "kassebilagsmappen", kalder vi andre "finansbilagene", og den bruger man til alle bilag, som ikke er debitor- eller kreditorfakturaer. Altså kassebilag og div. øvrige bilag, som ikke er kreditorfakturaer eller debitorfakturaer.
Så vil jeg huske fremover at kalde mine bilag for finansbilag. Øvrige bilag, som ikke er kreditorfakturaer eller debitorfakturaer, der mener du vel bare at de skal i en mappe for sig og afvente færdiggørelse(betaling) ... for efterfølgende at blive flyttet over i finansbilagsmappen ?
Der er mange måder at gøre det med bilagene på, og de fleste er OK. Det vigtigste er: At gøre tingene på den samme måde hver gang, altså så der er et system i bilagene og at de er nummererede, sådan at nummeret på bilaget passer med bogføringen. (Mange bogholderier vælger aldrig at flytte deres kreditor- og debitorbilag over i finansmappen, men det afhænger helt af, hvordan bogføringen foregår.)