Jeg går og pusler med tanken om at udvide min netforretning med en "fysisk" forretning. Nu sidder jeg så med driftbudget, taget fra startvaekst.dk hjemmesiden. Jeg har udvidet det, så alle mine varegrupper står i det. Har indskrevet de faste udgifter jeg kender indtil videre. Det har taget SÅ lang tid, Nu er problemet der så. Hvordan pokker kan jeg vurdere hvor meget jeg kan sælge for af de enkelte varegrupper om måneden? Det ved jeg jo ikke endnu.. Hvordan har i andre, eller vil i gøre det. Jeg er åben for alle gode ideer og erfaringer. |
Jeg har selv lige siddet og lagt hånd på mine budgetter for mit nye selskab. Det tager tid og uden fortilfælde er det altid vanskeligt. Prøv at opgøre, hvor mange kunder, du forventes at have pr. dag, pr. uge, pr. måned. Når jeg budgetterer prøver jeg at forholde mig til, hvad der sandsynligvis omsættes fra dag til dag i en måned, hvor jeg kikker på, om det er først eller sidst på måneden (hvornår kunderne har penge) og hvilket tidspunkt det er (sælges der mest sommer eller vinter, når det regner eller er godt vejr eller er koldt osv). Det er nemmere forholde sig til enkeltperioder. Beregn også hvad dags- og ugeomsætningen bliver. Se på, hvor mange enheder der sælges. Hvor travlt er der hvis du sælger det antal enheder du tror, beregnet udfra hvor langt tid et standardsalg tager. Det hele kan så omregnes til en måned og derefter til år. Der er meget fileri frem og tilbage og det tager tid, hvis man gerne vil udarbejde et realistisk budget. Hvis du har en eller anden, du kan bruge til fornuftig sparring kan det være en god ide at få lidt hjælp.
Og husk så endelig bagefter at følge op på dine budgetter, så du hurtigt kan følge med i, hvordan tingene udvikler sig. Hvad der måske ligner travlhed og god omsætning kan være helt skævt i forhold til dine forventninger. Og så kan det være en god ide at justere budgetterne.
Jeg håber, at dette kan hjælpe dig lidt mere på vej.
Hilsen Jakob