Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

driftsbudget

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går og pusler med tanken om at udvide min netforretning med en "fysisk" forretning.

Nu sidder jeg så med driftbudget, taget fra startvaekst.dk hjemmesiden. Jeg har udvidet det, så alle mine varegrupper står i det. Har indskrevet de faste udgifter jeg kender indtil videre. Det har taget SÅ lang tid,

Nu er problemet der så. Hvordan pokker kan jeg vurdere hvor meget jeg kan sælge for af de enkelte varegrupper om måneden? Det ved jeg jo ikke endnu..

Hvordan har i andre, eller vil i gøre det. Jeg er åben for alle gode ideer og erfaringer.

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv lige siddet og lagt hånd på mine budgetter for mit nye selskab. Det tager tid og uden fortilfælde er det altid vanskeligt. Prøv at opgøre, hvor mange kunder, du forventes at have pr. dag, pr. uge, pr. måned. Når jeg budgetterer prøver jeg at forholde mig til, hvad der sandsynligvis omsættes fra dag til dag i en måned, hvor jeg kikker på, om det er først eller sidst på måneden (hvornår kunderne har penge) og hvilket tidspunkt det er (sælges der mest sommer eller vinter, når det regner eller er godt vejr eller er koldt osv). Det er nemmere forholde sig til enkeltperioder. Beregn også hvad dags- og ugeomsætningen bliver. Se på, hvor mange enheder der sælges. Hvor travlt er der hvis du sælger det antal enheder du tror, beregnet udfra hvor langt tid et standardsalg tager. Det hele kan så omregnes til en måned og derefter til år. Der er meget fileri frem og tilbage og det tager tid, hvis man gerne vil udarbejde et realistisk budget. Hvis du har en eller anden, du kan bruge til fornuftig sparring kan det være en god ide at få lidt hjælp.

Og husk så endelig bagefter at følge op på dine budgetter, så du hurtigt kan følge med i, hvordan tingene udvikler sig. Hvad der måske ligner travlhed og god omsætning kan være helt skævt i forhold til dine forventninger. Og så kan det være en god ide at justere budgetterne.

Jeg håber, at dette kan hjælpe dig lidt mere på vej.

Hilsen Jakob

 

Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak. Jo rigtig meget. For man (jeg) sidder lidt med følelsen af, at jeg sidder og gætter. Der er allerede lavet mange beregninger og papiret fra regnemaskinen løber i lange baner. Men jeg kan godt se pointen i det du siger, og jeg vil helt klart tænke over det når jeg arbejder videre.

Det er jo ikke svært at lave et flot budget der viser kanon godt overskud, men det skal jo være realistisk, ellers kan jeg jo lige så godt lade være med at lave et. Ville det være en ide at vise det til revisoren når jeg er færdig med det, eller er jeg helt på herrens mark her?

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er absolut en god ide at drøfte det med revisoren. Revisor kan også bringe nogle områder på banen du ikke lige selv havde tænkt over.

Budgettering er gætteri. Og der er altid mange mellemregninger inden man når til en fornuftigt resultat, så hvis du føler dig lidt tumpet fordi du synes du ikke rigtig kan få hul på det, så er det helt almindeligt - så fat mod Big Smile

Jeg fik ikke skrevet før, at det er en rigtig god ide at notere sine budgetforudsætninger, altså hvad du lægger til grund for dine tal. Så er det dels nemmere at finde ud af bagefter (også når revisor skal se det) og dels meget nemmere at følge op på senere.

Som man jo siger om så meget: (også) budgettering er som at spise en elefant. Du tager det bare skive for skive.

Hilsen Jakob

 

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nemt at budgettere sine omkostning, og dem kan man nemt dele op i små enkeltposter.

Men den største post i budgettet er jo omsætningen, og der er ikke så meget hjælp at hente. Men det er absolut et godt råd at nedbryde det i håndterbare størrelser, som det allerede er foreslået.

Da du er usikker, er det altid en god ide at spørge nogle der måske ved lidt mere, de flest vil gerne hjælpe. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)