"Du skal selvfølgelig ikke betale skat, når du kører privat i din egen bil. Dog har du mulighed for at modtage skattefri godtgørelser eller få fradrag for det, du kører for din arbejdsgiver."
"Hvornår skal man betale skat af fri bil? Hvis ejeren af en varebil stiller den til rådighed for en medarbejder, som må bruge den privat, skal medarbejderen som udgangspunkt betale skat af værdien af fri bil. Det gælder naturligvis også, hvis ejeren selv bruger bilen privat."
Hvordan skal man forstå reglerne?
Situation: Det er en nr. 2 bil på gule plader (Har en hvidplade bil til privat) Der (ønskes) at betale momsen så den også kan anvendes til privatkørsel. Bruges både til at køre erhvervsmæssigt for en anden virksomhed som lønmodtager (kassevogn med særlig indretning) ... og erhvervsmæssigt i egen virksomhed, med mulighed for fradrag af momsen af driften.
Kørsel for arbejdsgiver er allerede den skattefrie kørselsgodtgørelse.
Jeg har så forstået at jeg kan fratrække statens takst på 3,47 fra på de kørte km i egen virksomhed. (Sådan har jeg gjort på hvidpladebilen, men der gør vel ingen forskel at det nu bliver en gulpladebil).
Det som vejledningen også taler om at kunne fratrække momsen i mosregnskabet. Er den ikke også gangbar i dette tilfælde? Og kan jeg så stadig bruge fradragsratten med de 3,47 for dokumenterede km i egen virksomhed?
Er denne vejledning fra Skat vedr. skat af fri bil uden betydning i dette tilfælde:
"Hvornår skal man betale skat af fri bil? Hvis ejeren af en varebil stiller den til rådighed for en medarbejder, som må bruge den privat, skal medarbejderen som udgangspunkt betale skat af værdien af fri bil. Det gælder naturligvis også, hvis ejeren selv bruger bilen privat."