"Kunst" er i denne sammenhæng næsten hvad-som-helst. Men der hvor det skiller er, om det er ens egenproducerede værker som man sælger, hvorved man selv er den udøvende kunstner.
Et værk er egenproduceret, hvis man personligt har tilført værket noget. En fotokollage kan således godt være egenproduceret, hvis man selv sammensætter nogle fotos, som en anden person har taget (man skal dog naturligvis sikre sig rettigheder til at bruge billederne). Sælger du en sådan fotokollage anses det som salg af egne værker. I øvrigt vil din egen signatur på de færdige værker er altid en god idé, da det cementerer hvem der står som udøvende kunstner.
Jeg har eksempelvis en del kunder, som kreerer lærredstrykkollager sammensat af deres kunders billeder:
- Jeg, der fysisk producerer værket, skal opkræve fuld moms.
- Mine kunder kan sælge kollagen som kunstner.
- Hvis slutkunden vælger at videresælge værket, skal denne også lægge moms på prisen.
Men: Sælger DU et billede som din bror har tage/lavet, så falder momshammeren med det samme, da du så ikke selv er den udøvende person.
Det letteste ville nok være, at en af jer der fast har "kunstnerhatten" på og står som sælger af værkerne og den anden fungerer som assistent.