Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunstnermoms, hvordan er reglerne ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa eksperter.

Jeg går med tanker om at starte firma med min bror. Vores mål er at sælge kunst i form af malerier og fotos.
Så vidt jeg kan se, er der noget der hedder kunstner moms, men jeg kan ikke helt finde ud af om vi ramme den kategori?

Gallerier skal betale 25%, mens enkelte kunstnere kan slippe med 5%. Så jeg kan ikke helt finde ud af hvordan og hvorledes.

Håber der er en ekspert tilstede :-)

Mvh

Nikolaj Wølck 

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 13:16

Så snart du sælger kunst, som du ikke selv har udøvet, gælder de normale momsregler, dvs 25% ved salg til DK kunder.

Udøvende kunstnere har særlige lempeligere regler, der dog udelukkende omhandler salg af deres egne værker...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Yep....enig!

Fra Odense
Tilmeldt 29. May 08
Skrevet kl. 13:39

Ole Pedersen:

Så snart du sælger kunst, som du ikke selv har udøvet, gælder de normale momsregler, dvs 25% ved salg til DK kunder.

Udøvende kunstnere har særlige lempeligere regler, der dog udelukkende omhandler salg af deres egne værker...

Oki,så længe det er kunst min bror eller jeg selv har lavet, så er vi på kunstner moms? Jeg har kigget lidt, men synes ikke der er en klar specifikation af hvad der er indgår i "kunst".

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 14:38

"Kunst" er i denne sammenhæng næsten hvad-som-helst. Men der hvor det skiller er, om det er ens egenproducerede værker som man sælger, hvorved man selv er den udøvende kunstner.

Et værk er egenproduceret, hvis man personligt har tilført værket noget. En fotokollage kan således godt være egenproduceret, hvis man selv sammensætter nogle fotos, som en anden person har taget (man skal dog naturligvis sikre sig rettigheder til at bruge billederne). Sælger du en sådan fotokollage anses det som salg af egne værker. I øvrigt vil din egen signatur på de færdige værker er altid en god idé, da det cementerer hvem der står som udøvende kunstner.

Jeg har eksempelvis en del kunder, som kreerer lærredstrykkollager sammensat af deres kunders billeder:
- Jeg, der fysisk producerer værket, skal opkræve fuld moms.
- Mine kunder kan sælge kollagen som kunstner.
- Hvis slutkunden vælger at videresælge værket, skal denne også lægge moms på prisen.

Men: Sælger DU et billede som din bror har tage/lavet, så falder momshammeren med det samme, da du så ikke selv er den udøvende person.

Det letteste ville nok være, at en af jer der fast har "kunstnerhatten" på og står som sælger af værkerne og den anden fungerer som assistent.

Fra Odense
Tilmeldt 29. May 08
Skrevet kl. 12:18

Tusind tak for info... Så har jeg lidt at arbejde videre med. God søndag. 

Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:48

Hej Nikolaj

Kunstnermoms omfatter kunst som sælges direkte af den momsregistrerede kunstner,  i dennes navn og cvr. nummer. Der kan godt være kunstnermoms på værker solgt gennem et galleri, så længe værkerne sælges som førstegangssalg i kunstnerens navn.

Momses opgøres således:

Værkets salgspris excl. moms*20%%25% moms - som giver de  5% moms

Værker som du har indkøbt og vil sælge videre kan ikke blive omfattet af kunstnermoms, men til gengæld af reglerne for brugt moms.

Momsreglerne i kunstverdenen er ret kompliserede, men Dansk Galleri Sammenslutning har sammen med en momsekspert udgivet en vejledning.

Venlig hilsen

galleri NB

Susanne Kam Kristensen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)