Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Evt. skat ved lukning af ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at starte et ApS ved siden af mit normale JOB og vil bruge kr.125.000 af mine opsparrede pengetil anpartskapital.
Hvis jeg nu kommer i tanke om efter nogen tid at ideen alligevel ikke var så god og lukker firmaet igen uden der har været nogen særlig aktivitet. Kan jeg så få mit startindskud (anpartskapitalen) tilbage igen uden jeg så til at svarre skat eller anden afgift (jeg har jo betalt skat af beløbet som lønmodtager)?

Håber nogen ved lidt om det

mvh
Hansen
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:36

Hvis du beslutter dig for at likvidere (lukke) selskabet igen sidestilles udlodningen af likvidationsprovenuet skattemæssigt med et salg af anparterne. Hvis anparterne er mere værd når du lukker selskabet skal du således betale skat. Såfremt der ikke har været aktivitet i selskabet vil du ikke skulle betale skat når selskabet lukkes.

....men overvej lige hvorfor du vil drive virksomhed fra et ApS. Der følger forpligtelser med den begrænsede hæftelse og det er ikke sikkert at du kan udføre alt administration selv. Måske er der endda en fordel i ikke at drive virksomhed i selskab - f.eks. hvis du planlægger at have underskud de første par år.

VH Husum
Tilmeldt 1. Apr 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:21

Mange tak for dit svar, vil du være venlig at nævne nogle af de administrative forpligtelser der kan være vanskeligere i et aps frem for personligt eget firma -  jeg er helt ny på området.

Mvh
Hansen
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:59

F.eks. bogføring & regnskab. Godt nok skal "små" virksomheder under visse forudsætninger ikke længere have revideret regnskabet, men hvis regnskabet ikke er i orden kan der komme krav om det. Revisor koster penge - selvom der ikke er aktivitet.

Hertil kommer at du måske skal have hjælp til at stifte og evt. likvidere selskabet - det er sure penge hvis du ikke får virksomheden i gang.

Afhængigt af hvilken type virksomhed du skal drive bør du overveje at starte med en enkeltmandsvirksomhed. Administrativt er det meget mere enkelt og du slipper for en masse omkostninger hvis det ikke bliver til noget. Hvis der er underskud kan dette fradrages i din eller din ægtefælles lønindkomst under visse forudsætninger.

Tal evt. med din lokale skatteregion & Erhvervs- og selskabsstyrelsen.

Vh, Husum
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 06:57
Dato: 4/3/2006 9:58:48 PM Forfatter: OptiNordic / Christian Husum
Afhængigt af hvilken type virksomhed du skal drive bør du overveje at starte med en enkeltmandsvirksomhed. Administrativt er det meget mere enkelt og du slipper for en masse omkostninger hvis det ikke bliver til noget.

Og en enkeltmandsvirksomhed kan altid omdannes senere til et ApS. dog kan det kræve lidt hjælp fra en revisor.

Jeg syntes ikke at der er den store forskel administrativt på et ApS og en enkeltmandsvirksomhed.
Jeg mener også at selvangivelsen bliver nemmere udylde med et ApS.

Den største fordel ved et ApS fremfor en enkeltmandsvirksomhed m/virksomhedsordning er hæftelsen.
Du hæfter begrænset og risikerer derfor ikke "hus & hjem", med mindre at du har handlet groft uagtsomt.

Alt om både i Danmark

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:48
Enig med Husum. Hvis man ikke ved om det er noget man vil køre videre med i længere tid eller om der er udsigt til at det giver overskud er det mest oplagt at starte op personligt. Så kan man så senere omdanne til ApS når/hvis virksomheden er moden til det.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)