Nu har jeg udskudt det til sidste øjeblik... Jeg skal have indsendt mit regnskab og samtidig have opgivet overskuddet i butikken.
Vi er to om et I/Sselskab 50/50%. Hvis vi har et overskud på, lad os sige 100k, splittes det naturligvis i to. Men hvordan opgiver jeg det på min årsopgørelse, hvilken rubrik?
Noget andet er renteindtægterne. Men der formoder jeg at jeg blot kontakter mit pengeinstitut og får dem oplyst?
Vi bruger Economics til vores regnskab. Styrer det system selv hvad der skal betales moms af, hvad der kan trækkes fra osv. osv. så længe tingene bogføres på de rigtige konti?
Mange spørgsmål på een gang, men håber der er en der kan hjælpe da det er ved at være sidste udkald...
Du skal opgive din del af overskuddet i rubrik 111. Herudover skal de renteudgifter, der vedrører virksomheden også oplyses. Hvis I har en omsætning, der er større end 300.000 kr., skal alle rubrikkerne på side fire i den trykte selvangivlse også oplyses, men langt det meste kan du skrive direkte af fra e-cononomic, hvis I ellers har bogført ordentligt. Hvis jeres omsætning er mindre end 300.000, skal du kun svare på de øverste spørgsmål på side fire vedr. revisor etc. På side fire er handler en af rubrikkerne om "Andel af overskud for virksomheder med flere ejere", og det er der, du skal skrive din andel. Se også her: http://anettesand.dk/2008/den-udvidede-selvangivelse-for-2007/.
Du har fået et brev fra firmaets pengeinstitut, hvor renterne er oplyst.
Ja til e-conomic: Hvis alt er bogført på de rigtige konti, kan du aflæse momsafregningen direkte.
Inklusive moms? Jeg bliver lidt bekymret. Momsen skulle gerne være afregnet til SKAT nu. Men hvis vi et øjeblik leger, at tallene ikke indeholder moms:
111: 50.000
328: 50.000 +/- virksomhedens renter
325: 100.000
320: 500.000
Måske kan det svare sig for dig at købe lidt hjælp til at gennemgå regnskabet og finde de tal, der skal bruges i jeres selvangivelser. Du kan skrive til mig eller - måske endnu bedre - finde en regnskabsperson i nærheden af, hvor du bor, som du også kan have en løbende dialog med angående spørgsmål om fradrag, bogføringsudfordringer osv.