Jeg sidder og brænder inde med nogle spørgsmål, som jeg håber nogle af jer freelance-konsulenter vil svare på:
1) Ang.ferie: Hvad siger kunden på en opgave til at man f.eks. tager 3 ugers sommerferie midt inde i opgaven? - aftaler man det på forhånd inden opgaven starter, eller ligger man sin ferie mellem 2 opgaver? eller noget helt andet?
2) Ang. fridage: Hvad med enkelte fridage hist og pist (udover helligdage), er det ilde set at man som konsulent tager den slags?
1) Hvis du kan aflevere din opgave som aftalt, er der vel ikke noget til hinder for at du tager din ferie, kan du ikke nå at holde ferie må du nok udskyde den hvis det er en kunde du vil holde på fremover. ( frihed under ansvar )
2) Hvis du er freelancer skal du vel ikke stå til regnskab for hvordan du bruger din tid - så længe du overholder aftalte deadlines.
Grunden til mine spørgsmål er, at jeg (som potentiel freelancekonsulent) ønsker at kunne holde ferie sammen med min familie i løbet af året. Så det grundlæggende spørgsmål er nok:
Er man, som freelance konsulent, selv herre over hvor ferie lægges. Kan det gøres uden planlagt overarbejde?
(det ville f.eks. være rart med en kontrakt, hvor der i deadline er indberegnet 3 ugers konsulent-fravær, så konsulenten selv kunne placere ferien indenfor perioden, men er det ren ønsketænkning?)
Well, jeg har været freelancer de sidste 8 år og har afhold 1 måneds sommerferie hvert år - udover vinterferie og lignende :D
Det bedste er jo altid at holde ferie imellem opgaverne, men det kan jo være svært at time og holde sammen med resten af familien, som er mere bundet i deres ferie planer. Men det vigtigste er at aftale/oplyse det over for kunden. Jeg har aldrig været ud for at de har sagt nej, men omvendt skal man heller ikke planlægge sin ferie op til en deadline. Sørg for at det ligger det i en "stille" periode i projektet.
Udover det kommer ferien altid til at ligge ubelejligt på det tidspunkt du skal afholde den, selv om den er planlagt i god tid og alle kender til den. Og selv om du har afsluttet alle dine opgaver inden du tager på ferie, ligger der nok lidt ekstra når du kommer tilbage ;)
@frank. Det var lige det jeg var ude efter, lyder til at jeg ikke går for meget på kompromis med ferien/familien :)
@hans. Jeg har nok lidt kvaler med at formulere mig helt præcist :D. Jeg er dog med på det du skriver. -> Min bekymring gik helt konkret på at "takke nej til kunder når jeg ønsker ferie", vil betyde mere lediggang end jeg egentlig ønsker. Det lyder dog på hans, som om at jeg ikke vil løbe ind i det problem.