Jeg står med en kunde som skal til at sælge sit eget udviklede software på nettet. I den forbindelse skal der laves noget onlinebetaling, men der er jo lige nogle regler mht. handel med lande inden for EU og udenfor. Som jeg har forstået det, så skal man ikke opkræve moms (VAT) hvis man sælger til registrerede virksomheder inden for EU, men så skal man have den pågældende virksomheds VAT nummer, er dette korrekt forstået? Hvis ja, er alle EU landes VAT nummer bygget op på samme måde, altså f.eks. DK12345678 eller hvordan (tænker her på validering)? Man skal vist også kunne dokumenterer, at man har solgt momsfrit til en virksomhed i et EU land, men hvordan skal denne dokumentation se ud for at den er gyldig?
|
Hej Oxkjær.
Alle lande i EU kører med CVR.nr. eller VAT nr. som du skriver, men det er ikke alle lande der nøjes med de 8 cifre som vi har i Danmark. Dette skyldes at nogen af EU lande er væsentlig større og derfor vil komme i bekneb med blot 8 cifre. Når der sælges på denne måde til et EU land bør købers oplysning fremskaffes inden såfremt at du har CVR.nr. og adresse samt navn. I forbindelse med dine oplysninger til SKAT vil det dog kun være købers CVR.nr. du skal oplyse på en listeopgørelse der skal sendes ind sammen med momsangivelsen.
Dette er reglerne omkring salg til andre EU-lande.
Håber det var svar nok.
Mvh. Morten.