Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsreg. som dagplejemor

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Min kone er på vej til, at blive momsregistreret som privat dagpleje mor.

Er der mon nogle herinde der har erfaring idette? Ulemper fordele?

Mener man ikke skal fuld beskattes pga. slidtagen på hjemmet, men er ikke helt sikkert.

Håber på lidt kyndigt hjælp :)

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 20:30

Hej Kenneth

Jeg har været dagplejer i 5 år, men det har været som kommunal ansat dagplejer, så jeg kender ikke til noget om at være momsregistreret som privat dagplejer. Men mon ikke skattereglerne er det samme? Du kan enten trække de faktiske omkostninger fra som man har ved at være dagplejer (indkøb af mad osv.), eller du kan bruge et standardfradrag. Her skal der betales arbejdsmarkedsbidrag af ens løn, og fra det der er tilbage blev der dengang fratrukket 40 %, men fradraget er vist steget siden. Først derefter bliver ens private fradrag fratrukket, og så skal der betales skat. Da jeg havde både hus og studielån (og dermed fradrag), så var det ikke meget der skulle betales i skat.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 20:53

Hej Lene

Mange tak for svaret. Så må man lige regne lidt på hvilken løsning man bør vælge. Trække udgifter fra eller standard sats

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Skrevet kl. 20:56

Hej Kenneth

Jeg kender ikke nogen dagplejere der ikke bruger standardfradraget. Om det skyldes det store arbejde med at holde regnskab med udgifterne, eller fordi det ikke kan svare sig, det er jeg ikke klar over. Men det vil kræve noget, at købe specielt ind til dagplejebørnene, i stedet for at lade det indgå i den daglige husholdning.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:58

Hejsa

Henvend dig til SKAT (ikke kun din egen ) og bed om at tale med en fra SKATs servicecentre! De har folk ansat udelukkende til at være jer behjælpelig med sådanne spørgsmål.

Jeg har selv kontakt til én, som jeg bruger i forbindelse med min start af egen virksomhed, og jeg kan kun tale positivt om det.

Nysgerrigt spørgsmål (det er ikke noget, I skal svare på): Har I/hun overvejet, om det ville være en fordel at indgå i et samarbejde med den kommunale pædagogiske ansvarlige om at få et løbende pædagogisk tjek?

Jeg kan nemlig godt se nogle faremomenter i dette..Kan jeg som forældre overlade mit barn til en privat dagplejemor, som ikke rent juridisk skal ses efter i krogene - rent pædagogisk mener jeg - som jo kommunale dagplejere bliver.

Mit spørgsmål skal udelukkende ses som positivt og konstruktivt - hvis hun kunne indgå i et sådant samarbejde, så ville det jo også være et markedsføringsmæssigt parameter, hun vil kunne bruge..

mvh kim (far til en 3½ års pige og tidl. folkeskolelærer)
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:03

Vedrørende momsregistreringen:

Der skal IKKE ske momsregistrering da dagpleje er momsfritaget ML § 13.

Hilsen
Pallas
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 13:05
Dato: 3/30/2006 6:52:42 PM Forfatter:Kenneth Boysen

Hejsa

Min kone er på vej til, at blive momsregistreret som privat dagpleje mor.
Er der mon nogle herinde der har erfaring idette? Ulemper fordele?
Mener man ikke skal fuld beskattes pga. slidtagen på hjemmet, men er ikke helt sikkert.
Håber på lidt kyndigt hjælp :)

Umiddelbart lyder det på mig som "lidt mystisk" at hun er/lader sig momsregistrere.... Er det nødvendigt i den sammenhæng? Er det ikke blot en løn hun får udbetalt af kommunen (formoder forældrebetaling går gennem kommunen?)

Slidtage i hjemmet... gør mig klog på noget jeg ikke har forstand på; men vil det ikke svare til at et kontor heller ikke skal fuld-beskattes hvis de har trafik af kunder ;-)

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 13:07
Dato: 3/31/2006 9:58:01 AM Forfatter: Kim Kold Kleener

Hejsa

Henvend dig til SKAT (ikke kun din egen ) og bed om at tale med en fra SKATs servicecentre! De har folk ansat udelukkende til at være jer behjælpelig med sådanne spørgsmål.

I flere sammenhænge - men måske ikke lige præcis i relation til det som der bliver spurgt om i denne tråd - har jeg oplevet at de såkaldte "vidende" på SKAT ikke altid har lige meget tjek på hvad der gør sig gældende...

Har ihvertfald flere gange oplevet at være lige vidt efter et møde omkring specifikke spørgsmål ;-)

Lasse

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Skrevet kl. 19:12
Dato: 3/31/2006 1:05:18 PM Forfatter: Lasse Burholt [QUOTE]Dato: 3/30/2006 6:52:42 PM Forfatter:Kenneth Boysen
Slidtage i hjemmet... gør mig klog på noget jeg ikke har forstand på; men vil det ikke svare til at et kontor heller ikke skal fuld-beskattes hvis de har trafik af kunder ;-)
Lasse

Hej Lasse

Det må jeg simpelthen kommentere. Som dagplejer ligger du dit eget hjem til en offentlig opgave. Lønnen er ok, men der er mange omkostninger forbundet, og en del ulemper. Der bliver slidt meget på hjemmet ved at have så mange børn i huset, der bliver brugt en del ekstra strøm/vand/varme og så er der udgifter til mad. Det er dette man får det ekstra fradrag til. Der er meget stor forskel på at have et privat hjem, og så et dagplejehjem.

Hilsen

Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 23:09

Ikke at det skal være en stor debat det her.

Men som dagplejemor har man så også en hel masse andre goder
Børnene sover jo normalt til middag og jeg ved da fra min egen mor at der kan man snildt støvsuge og vaske tøj osv.

Efter min menning er fradraget alt for stort i forhold til den merudgift man har.
MEN for at få dagplejemødre nok skal der være en gulerod, så set med samfundsmæssige øjne er det forsvarligt.

Men at man skal momsregistreres har jeg aldrig hørt om
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)