Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af dyreopdræt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte en enkeltmandsvirksomhed, centreret omkring min hobby, nemlig opdræt af dyr.

Men jeg er lidt tvivl om hvordan jeg skal bogføre opdræt i Summa. Som udgangspunkt er det vel en tilgang til varelageret, men hvilken konto skal jeg bruge til afstemning? Det er jo ikke noget der koster mig hverken varer eller penge at producere..

Alle forslag tages imod med kyshånd :-)

Jakob

Mvh Jakob
Fra 9830 Tårs
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 22:01
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Du skal kun bogføre dine indtægter og udgifter.

I forbindelse med årsregnskabet skal du tælle dyreflokken og værdisætte den. Jeg vil anbefale at du lade en revisor om at udarbejde den, det kan hurtigt tjene sig selv hjem.

Skrold antikvariat Antikvariske & brugte bøger, Militær- og krigshistorie samt historie generelt.

Tilmeldt 29. Jan 08
Skrevet kl. 16:00

Ok. Jeg troede det skulle bogføres som en tilgang til varelageret Smile

Jeg har også tænkt mig at få en revisor til at hjælpe mig. Men har lige fået bogen Regnskab med SummaSummarum og sad og legede lidt med programmet :)

Mvh Jakob
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:57

Hej Jakob

Du kan da også kalde det varelageret.....lyder måske lidt underligt med levende ting på et varelager.

Det vigtigste er bare at du ved årsregnskabet skal lave en værdi fastsættelse til dine aktiver (hvor et lager normalt ville ligge) så man kan se hvad din virksomhed er værd.

Tilmeldt 29. Jan 08
Skrevet kl. 16:06

Men hvis jeg debiterer varelageret, hvilken konto skulle jeg så kreditere?

Mvh Jakob
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:56

Hej Jakob

Du har en konto i driften der hedder vareforbrug/varelager regulering.

Nu er det jo en speciel situation, men du skal tænke at dit årlige regnskab bliver (kredit i drift = indtægt) bedre, fordi dit lager (dyrene) er mere værd.

Derfor skal du faktisk betale skat af en tænkt situation, da du jo ikke med garanti ved hvad dyrene er værd før de bliver solgt.

God fornøjelse

Tilmeldt 29. Jan 08
Skrevet kl. 19:41

Hej Henrik,

Tak for svaret :)

Mvh Jakob
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)